Kuva
Kaksi isoa pinoa papereita.
Siirtosuunnitelmat koskevat myös kiinteistötoimitustehtäviä.

Imatra siirtämässä kiinteistörekisterin ylläpidon Maanmittauslaitokselle

Tiedote
26.1.2021 23:38
Muutokseen liittyen käyty yt-neuvottelut.

Imatran kaupunki on siirtämässä kiinteistörekisteri- ja kiinteistötoimitustehtävät Maanmittauslaitokselle. Siirtoa esittää kaupunginhallitukselle tiistaina 26.1. kokoontunut kaupunkikehityslautakunta.

Syynä muutostarpeeseen on henkilöresurssieihin liittyvä riski nykyisessä toimintamallissa. Jo nyt joitakin kiireellisiä toimituksia on jouduttu ostamaan Maanmittauslaitokselta.

Maaomaisuuden hallinta jätetiin vuoden 2019 laajojen sopeutustoimenpiteiden ulkopuolelle, koska asiasta ei ollut vielä riittäviä tietoja päätöksenteon tueksi. Tätä vuonna 2018 alkanutta kehittämisprojektia on nyt jatkettu.

Kaupunginhallitus päätti joulukuussa 2020 käynnistää maaomaisuuden hallintaa koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Ne on nyt saatu päätökseen.  Kiinteistörekisteri- ja kiinteistötoimitustehtävien siirto Maanmittauslaitokselle voi johtaa enintään 1,5 henkilötyövuoden vähennykseen.

Kaupunkikehityslautakunnassa kiinteistörekisteri- ja kiinteistötoimitustehtävien siirto herätti keskustelua ja myös vastarintaa. Asiasta äänestettiin, koska lautakunnan jäsen Jouko Rossi teki muutosesityksen. Sen puolesta äänestivät Rossin ohella Pentti Peltonen ja Tuija Kuikka. Alkuperäisen siirtoesityksen takana olivat änestyksessä seitsemän jäsentä (Sanna Prior, Tuula Putto, Marja-Leena Patrakka, Jouko Partanen, Jerena Juutilainen, Jukka Rautiainen ja Antero Lattu).

Seuraavaksi asiaa tullaan käsittelemään kaupunginhallituksessa ja –valtuustossa. Mikäli ne puoltavat siirtosuunnitelmia, Maanmittauslaitos voi ottaa tehtävät hoitaakseen aikaisintaan 1.5.2021.

 

Lautakunnan kokouksen päätöskooste on alla liitteenä.

 

Lisätietoja:

Kaupungininsinööri Päivi Ala-Vannesluoma, puh. 020 617 4418 paivi.ala-vannesluomaatimatra.fi (paivi[dot]ala-vannesluoma[at]imatra[dot]fi)