

Kehittämisraha-avustus on Imatran kaupunginvaltuuston hyväksymä määräraha, joka on tarkoitettu kylätoimikuntien, asukasyhdistysten ja yksityisten henkilöiden käyttöön asuinalueiden fyysisen ympäristön kehittämiseen ja viihtyisyyden parantamiseen.
Vuonna 2023 kehittämisrahaa on jaossa 40 000 euroa.
Kehittämisrahan tarkoituksena on herättää asukkaiden mielenkiintoa asuinympäristönsä parantamiseen ja kehittämiseen. Määrärahasta voidaan hakea varoja hankkeisiin, jotka toteutetaan omatoimisesti tai yhteistyössä jonkun kaupungin toimialan kanssa.
Kehittämisraha on kertaluontoinen avustus. Etusijalle asetetaan asuin- ja elinympäristön kehittämiseen, parantamiseen ja kunnossapitoon tähtäävät erilliset hankkeet.
Avustusta ei myönnetä uusien rakennusten rakentamiseen tai hankintaan.
Jos hanke toteutetaan kaupungin omistamalle maalle, on maankäytöstä tehtävä kirjallinen sopimus kaupungin kanssa.
Hakijan on varmistettava hankkeeseen tarvittavien rakennuslupien tms. tarve ja haettava tarvittavat luvat.
Avustusta voivat hakea imatralaiset yksityiset henkilöt, järjestöt, kaupunginosayhdistykset, kylätoimikunnat, vanhempaintoimikunnat ym. yhteisöt.
Avustusta ei myönnetä asunto-osake-/taloyhtiöille erikseen. Kehittämisraha-avustus on tarkoitettu asuinalueen kaikkien asukkaiden yhteiskäytössä olevien alueiden kehittämiseen ja/tai kunnostamiseen.
Kehittämisrahan jakamisesta päättää rakennusvalvontajaosto.
Avustuksen myöntämisen ehtona on, että hakija ei saa samaan tarkoitukseen avustusta miltään muulta kaupungin toimialalta. Avustushakemuksen liitteenä tulee olla hankkeen kustannusarvio mahdollisine tarjouksineen, selvitys oman rahoituksen osuudesta ja / tai talkootyön osuudesta.
Avustusta ei myönnetä työkalujen eikä elintarvikkeiden hankintaan (mm sähkötyökalut, polttomoottorilla varustetut työkalut, talkookahvit ja pullat). Tarvikkeet, materiaalit ja vuokratyökalut ovat avustukset piirissä.
Avustus maksetaan vain ennakkotarkastuksessa hyväksyttyihin ja lopputarkastuksessa täysin valmiiksi todettuihin kohteisiin.
Avustus maksetaan hyväksyttäviä tositteita vastaan. Tositteissa tulee olla vastuuhenkilön allekirjoitus/varmennus sekä avustuksen saaja. Avustus myönnetään ehdolla, että hakija/-t sitoutuvat toimittamaan laskutositteen mukana selvityksen kuinka hanke toteutettiin ja kuinka se onnistui sekä millä tavalla myönnetyt varat käytettiin. Laskutositteet ja sen liitteenä oleva selvitys on toimitettava rakennusvalvontaan viimeistään 15.11.2023 mennessä.
Kaupunki voi pyytää hakijalta tai esityksen tehneeltä taholta tarvitsemiaan lisätietoja hankkeesta.
Hakemuksen tulee jättää 14.4. kello 15.00 mennessä. Ensisijaisesti tulee käyttää sähköistä lomaketta. Vaihtoehtoisesti hakemuksen voi toimittaa paperisena Imatran kaupungin rakennusvalvonnan asiakaspalveluun virka-aikana, huone 208 tai sähköpostitse osoitteeseen rakennusvalvontaimatra.fi.
Paperisia hakulomakkeita saa kaupungintalon asiakaspalvelusta ja tai tulostamalla Imatran kaupungin verkkopalvelusta www.imatra.fi