Koulun tasolla
- Toivotun käyttäytymisen selkeää määrittelyä
- Toivotun käyttäytymisen opettamista
- Hyvän, ensisijaisesti onnistumisiin keskittyvän palautteen käyttöä
- välitöntä, kohdentuu käyttäytymiseen, ainakin opetteluvaiheessa säännöllistä, reilua (Närhi, 2017)
- aikuisten yhteiset tavat puuttua ei -toivottuun käyttäytymiseen
- Aikuisilla on oltava yhteiset tavat toimia!
Luokan tasolla
- Selkeät säännöt ja odotukset käyttäytymiselle
- Struktuuri (esim. hiljaisuusmerkki, työjärjestys näkyvillä), rutiinit!
- Selkeästi annetut ohjeet, tilanteiden ennustettavuus
- Kannustava palaute
- Oikeantasoiset tehtävät (lähikehityksen vyöhyke), vaihtoehtoiset tavat suorittaa tehtäviä -> yksilöllinen eteneminen
- Huomioidaan oppilaiden mielenkiinnon kohteet -> oppilaiden osallisuus
- Istumajärjestys, tauottaminen, vaihtelevat tehtävätyypit/materiaalit
- Toiminnallisuus
- Tarpeeksi aikuisen huomiota