Käyttäytymisen ohjaaminen osana yleistä tukea

Koulun tasolla

  • Toivotun käyttäytymisen selkeää määrittelyä
  • Toivotun käyttäytymisen opettamista
  • Hyvän, ensisijaisesti onnistumisiin keskittyvän palautteen käyttöä
  • välitöntä, kohdentuu käyttäytymiseen, ainakin opetteluvaiheessa säännöllistä, reilua (Närhi, 2017)
  • aikuisten yhteiset tavat puuttua ei -toivottuun käyttäytymiseen
  • Aikuisilla on oltava yhteiset tavat toimia!


Luokan tasolla

  • Selkeät säännöt ja odotukset käyttäytymiselle
  • Struktuuri (esim. hiljaisuusmerkki, työjärjestys näkyvillä), rutiinit!
  • Selkeästi annetut ohjeet, tilanteiden ennustettavuus
  • Kannustava palaute
  • Oikeantasoiset tehtävät (lähikehityksen vyöhyke), vaihtoehtoiset tavat suorittaa tehtäviä -> yksilöllinen eteneminen
  • Huomioidaan oppilaiden mielenkiinnon kohteet -> oppilaiden osallisuus
  • Istumajärjestys, tauottaminen, vaihtelevat tehtävätyypit/materiaalit
  • Toiminnallisuus
  • Tarpeeksi aikuisen huomiota

 

Related topics