

Väestöluvultaan ja –tiheydeltään pienillä alueilla haasteena on löytää joukkoja, joita kuljettaa avoimessa joukkoliikenteessä. Kuljetustarpeet ovat niin monenlaisia,
että aikatauluun ja reittiin sidotut kuljetukset eivät palvele näillä alueilla useinkaan kovin taloudellisesti. Uudet, yhteiskäyttöisyyteen perustuvat
palvelumallit eivät ole levinneet isojen kaupunkien ulkopuolelle ja vaarana on, että pienet kaupungit jäävät tulevaisuudessa ilman liikkumispalveluja.
Imatra on hallinnoija ja päätoteuttaja Imatran ja Lappeenrannan kaupunkien, Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen sekä Eksoten yhteishankkeessa. Digitaalisen
liikkumispalveluympäristön ja uuden liikkumispalvelulain tuomien mahdollisuuksien avulla on mahdollista synnyttää aivan uudenlaisia kuljetuspalveluja
pienemmän väestötiheyden kaupunkeihin ja kuntiin. Samalla digitaalinen ympäristö tuo kaupallisen rajapinnan ja lippurajapinnan kaikille toimijoille, jotka
haluavat hyödyntää ympäristössä syntyvää dataa omassa liiketoiminnassaan. Projektissa toteutetaan alusta- ja rajapintaratkaisut sisältävä innovatiivinen hankinta sekä alusta- ja rajapintaratkaisuun liittyvä pilotointi.
Digitaalinen ympäristö tuo kaupallisen rajapinnan ja lippurajapinnan kaikille toimijoille, jotka haluavat hyödyntää ympäristössä syntyvää dataa omassa liiketoiminnassaan. Tarkoituksena on luoda mahdollisuuksia uudenlaiselle yritystoiminnalle.
Koko hankkeen kustannusarvio on 670.00 €, josta Business Finlandin rahoitustuki on 335.000 €. Imatran kaupungin omarahoituksen osuus on 180.000 €.
Hankkeen toteutusaika on 6.8.2018-21.12.2021.
Järjestelmän toimittaa Ridango. Bussin odottaja voi seurata auton etenemistä sovelluksen avulla.
Imatran kaupunki on vetovastuussa, kun maakunnan julkista liikennettä kehitetään vuosina 2018 - 2020. Imatra on myös pilottikaupunki, jossa osana
Paikallisliikenteen uuden lippu- ja maksujärjestelmän kokeilun pilottiryhmään ilmoittautuminen on päättynyt.