Ridangon laitteet ilmestyvät busseihin helmikuussa.
Ridangon laitteet ilmestyvät busseihin helmikuussa.

Imatralla busseihin tulossa uusi lippujärjestelmä

Järjestelmän toimittaa Ridango. Bussin odottaja voi seurata auton etenemistä sovelluksen avulla.

Imatran kaupunki tuo uuden lippujärjestelmän linja-autoihin. Uuden järjestelmän tavoitteena on parantaa joukkoliikenteen palvelua.

─ Toivomme, että tämä lisää huomattavasti joukkoliikenteen käytettävyyttä. Jatkossa bussien etenemistä voi seurata mobiilisovelluksella, projektipäällikkö Jukka Partinen toteaa.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että linja-autolla matkustavat voivat ladata maksuttoman sovelluksen, joka tarjoaa koko ajan reaaliaikaista tietoa linja-autojen liikkeestä. Siitä saa tiedon, onko bussi esimerkiksi myöhässä ja miten paljon.

Samalla monipuolistuu myös matkojen maksaminen. Asiakas voi ostaa lippunsa entisen tapaan ja kuljettaa mukanaan bussikorttia. Sen lisäksi matkan voi maksaa myös verkossa tai mobiilissa, jolloin lipun saa kännykkään.

Lisäksi esimerkiksi perhe voi hankkia yhden matkatilin, jossa voi olla monta käyttäjää. Matkojen maksut kuittaantuvat reaaliajassa, kun QR-koodia käytetään autoissa. Tällaisia matkatilejä ei ole vielä käytössä muualla.

Uutta järjestelmää ryhdytään testaamaan näillä näkymin ensi vuoden helmikuussa. Vanhat, jo ostetut matkakortit toimivat rinnalla niin kauan kuin ne ovat voimassa.

Järjestelmän toimittaa virolainen ohjelmistotalo Ridango. Se voitti kilpailutuksen heinäkuussa.

Business Finland rahoittaa puolet

Kyseessä on Business Finlandin hanke, jolla etsitään laajemminkin uudenlaisia toimintatapoja maakunnan julkiseen liikenteeseen. Nyt liikkeelle lähtenyt bussien maksu- ja sovellusviestintä on vain osa hanketta.

Hankkeen työnimi on Liikkumisen uudistaminen Etelä-Karjalan alueella.

─ Pyrimme luomaan aivan uudenlaisia kuljetuspalveluja alueille, jossa väestö vähenee ja vanhenee, Partinen toteaa.

Koko kolmivuotisen hankkeen omavastuuosuus on 335 000 euroa. Sitä ovat maksamassa Imatra, Lappeenranta, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri ja ELY-keskus. Näistä Imatran osuus on suurin eli 180 000 euroa, koska lippujärjestelmän kokeilu toteutetaan kaupungissa.

Kokonaiskulut hankkeessa ovat 670 000 euroa. Puolet kaikista kustannuksista maksaa Busines Finland.

Jatkokehittelyssä uusi järjestelmä mahdollistaa koululiikenteen aiempaa paremman suunnittelun sekä laajemminkin oikean kokoisten autojen kohdentamisen niille reiteille, joilla on aidosti matkailijoita. Busseihin asennetaan järjestelmät, joilla niiden liikkumisesta ja matkustajamääristä saadaan reaaliaikaista dataa.

Mahdolliseksi tulee myös Wilman ja oppilaskyytien yhdistäminen tiedonkulkua helpottamaan. Olennainen hyöty matkustajalle on myös se, että samalla lipulla voisi tulevaisuudessa olla ostettuna matkaketjuja, kuten esimerkiksi juna, bussi ja taksi.

 

Lue Ridangon englanninkielinen tiedote yhteistyöstä täältä.

 

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Jukka Partinen, p. 020 617 4419, jukka.partinen@imatra.fi

 

 

 Juttua korjattu 25.9.2019 klo 9.25.:Yksi maksaja hankkeessa on Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, ei Etelä-Karjalan liitto.