Kuva
Oppilaat tekevät fysiikan harjoitustehtävää pöydän ääressä.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman avulla edistetään kouluyhteisön hyvinvointia

Tiedote
20.3.2024 13:20
Esi- ja perusopetuksen sekä lukion tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat ovat osa yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä.

Imatran kaupungin esi-, perus- ja lukio-opetukseen on laadittu oppilaita ja opiskelijoita koskeva opiskeluhuoltosuunnitelma. Opiskeluhuollon lähtökohtana ja tavoitteena on hyvinvoiva kouluyhteisö, johon kuuluvat kaikki oppilaat ja koulussa työskentelevät aikuiset. Opiskeluhuoltosuunnitelma on ollut käytössä vuoden 2023 elokuusta alkaen.

– Opiskeluhuoltosuunnitelma ja toiminnalliset tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat ovat nyt tehty ensimmäisen kerran. Laadinta tuli ajankohtaiseksi opiskeluhuollon lainsäädännön päivittymisen myötä, kertoo opiskeluhuollon kehittämiskoordinaattori Raisa Pöntinen Imatran kaupungilta.

Imatralla jokainen koulukeskus sekä lukio laatii oman toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman, jonka myötä opiskeluhuoltosuunnitelma viedään käytännön tasolle, konkreettisiksi toimiksi. Suunnitelman seurantaa toteutetaan hyvinvointikyselyillä ja omavalvonnalla. Hyvinvointikysely tehdään kaksi kertaa vuodessa sähköisenä kyselynä perusopetuksessa ja lukiossa.

Tavoitteena tasavertaiset mahdollisuudet

Esi- ja perusopetuksessa tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen kohtelun tavoitteena on auttaa ja tukea oppilasta niin, että hänellä on tasavertaiset mahdollisuudet osallistua kouluyhteisön toimintaan ja opiskeluun.

Kouluyhteisön tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistävät teemat valitaan koulukeskuksen oppilaiden, opettajien ja opiskeluhuoltoryhmän kesken hyvinvointikyselyjen tulosten pohjalta.

– Jokaisella koulukeskuksella on omannäköisensä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistävät teemat, tavoitteet ja toimenpiteet. Teoriatausta suunnitelmille on kaikille kouluille yhteinen, sanoo Pöntinen.

Imatran koulukeskuksissa toiminnallista tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa tarkastellaan vuosittain. Tarkastelussa huomioidaan se, ovatko tavoitteet saavutettu vai jatketaanko tavoitteiden toteutusta. Mikäli tavoitteet on saavutettu, uudet tavoitteet määritellään hyvinvointikyselyn pohjalta. Myös opiskeluhuoltosuunnitelman toteutumista seurataan vuosittain, ja sen tulokset raportoidaan kaupungin opiskeluhuoltoryhmälle.

– Sekä opiskeluhuoltosuunnitelman että tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toteuttaminen on pitkäjänteistä työtä. Tasa-arvoinen ja yhdenvertainen toiminta on koko kouluyhteisön yhteinen asia. Toivomme, että vanhemmatkin tutustuvat suunnitelmiin, sanoo Pöntinen.

Opiskeluhuoltosuunnitelma ja tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma ovat luettavissa Wilmassa.

Lisätietoja:

opiskeluhuollon kehittämiskoordinaattori Raisa Pöntinen, Imatran kaupunki, raisa.pontinenatimatra.fi (raisa[dot]pontinen[at]imatra[dot]fi), p. 020 617 1106

opetus- ja nuorisopäällikkö Minna Rovio, Imatran kaupunki, minna.rovioatimatra.fi (minna[dot]rovio[at]imatra[dot]fi), p. 020 617 3404

Kirjoita kommentti

CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.