Matka-aseman investointi päättäjille linjattavaksi kevään aikana
Imatran uuden matka-aseman rakentaminen on tämän hetken tietojen valossa käynnistymässä keväällä 2024.
Valtuustoryhmien keskuudessa matka-asema on nostettu kaupungin investointisuunnitelmissa ykköspaikalle. Investointipäätös on tarkoitus tehdä maalis-huhtikuussa.
Aluksi matka-asemaksi suunniteltiin uudisrakennusta näyttävällä katoksella. Tuolloin hinta-arvio oli 9,2 miljoonaa euroa. Lokakuussa kaupunki kuitenkin tiedotti, että suunnitelmaa karsitaan kustannussyistä ja osa vanhasta juna-asemakiinteistöstä säilytetään. Uusin, alustava hinta-arvio on 5-6 miljoonaa euroa.
Myös liike- ja toimistotiloja
Osittaisella vanhan keskusaseman säästämisellä tarkoitetaan sitä, että purettavaksi tulisi Tainionkoskentien suuntainen siipi nykyisestä rakennuksesta. Sen tilalle rakennettaisiin parkkipaikkoja.
Säilytettävästä kiinteistöosasta puretaan ylin eli kolmas kerros, mikä nyt kohoaa asemalaiturille ja sen tilalle rakennetaan aiempaa suunnitelmaa pienempi odotuskatos. Muu osa säilytettävästä kiinteistöstä uudistetaan.
Matka-aseman bruttoala tulee olemaan 3218 neliötä ja hyötyala 1958 neliötä. Kiinteistöön on suunnitteilla odotus-, huolto- ja taukotilojen ohella liike- ja toimistotiloja. Osa neliöistä varataan lisäksi väestönsuojelutiloille.
− Kun saamme linjauksen investoinnista, käynnistämme heti tarkemmat tekniset suunnittelut, joiden tulee valmistua syksyllä. Silloin pääsemme tämän vuoden lopulla kilpailuttamaan urakan ja rakentamien voi alkaa keväällä 2024. Myös liiketilojen suunnittelu ja markkinointi ottaa oman aikansa, Mitra Imatran rakennuttaja Oy:n toimitusjohtaja Lassi Nurmi kertoo.
Ohessa tuoreimmat havainnekuvat uudesta matka-asemasta. Ne ovat arkkitehtitoimisto Futudesingin tekemiä.
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Lassi Nurmi, Mitra, p. 05 2352830, lassi.nurmimitra.fi (lassi[dot]nurmi[at]mitra[dot]fi)
Hyvä että liiketiloja tulee…
Hyvä että liiketiloja tulee. Voi helposti ostaa eväitä yms. Varmasti tulisi asiakkaita.
Voisiko tehdä niin, että…
Voisiko tehdä niin, että olisi enemmän kuin 2 raiteita, jotta tulisi enemmän junia? Juna-aikataulu on hirveä Imatralla.
🤔.. arkkitehtitoimiston…
🤔.. arkkitehtitoimiston kuvien perusteella suunnitelma käyttää vanhaa rakennusta hyväksi näyttäisi järkevältä ja kaupunkikuvaa maiseman kera sopivan ..👍
Ok juna aseman katos olisi…
Ok juna aseman katos olisi kyllä hyvä jatkaa radan päälle niin ei olisi talvikunnossapitoa.odotustila jos on lämmin silloin on hyvä . Jatketaan vain ulkokatosta. Vanhalle ratasillan päälle olisi hyvä matkailuvaltti jälleen höyryveturi. Vanhalle sillalle voisi estää pääsyn vaikka pleksi seinällä tai katkaisemalla kulku vanhalle radalle. Näky olisi makee.
Olisihan siihen…
Olisihan siihen Tainiokostien puoleiseen siipeen voinut ajatella pientä hotelliakin, niistä on kuitenkin ajoittain ainakin pula?
Kirjoita kommentti