Kuva
Pyöräily on suosittu harrastus. Kuva Imatra MTB -kilpailusta.

Asukaslehti 1/2021: Imatra on maastopyöräilijän Kansallisihme

Tiedote
2.6.2021 17:50
Tänä kesänä maastopyöräilyyn soveltuvia reittejä kunnostetaan ja merkitään kyltein ja kartoille Saimaan rannoilta aina Venäjän rajalle saakka. Mellonmäelle avautuu alamäkipyöräilykeskus Saimaa Trail Center.

Maastopyöräilyn suosio on kasvanut koko 2000-luvun. Vähitellen Imatran metsiin onkin syntynyt maastopyöräilijöiden ja muiden metsässä liikkujien synnyttämä polkuverkosto, jonka lajin harrastajat ja paikalliset tuntevat. 

Verkostoa kutsutaan myös monikäyttöreitistöksi, koska reiteillä liikutaan niin pyörillä kuin jalankin. Polut pysyvät yllä niitä käyttämällä.

Saimaa Trail Center syntyy Mellonmäelle

Imatran Mellonmäki soveltuu hyvin alamäkiajoon. Nyt alueelle luodaan olosuhteita ja palvelukokonaisuutta, jota kutsutaan Saimaa Trail Centeriksi. 

Tämän vuoden kehittämishankkeessa parannettavat alamäkiradat on suunnitellut SM-tasolla enduropyöräilyä harrastanut Juha Korpinen. Saimaa Trail Centerin on osaltaan tarkoitus rakentua juuri Korpisen kaltaisten maastopyöräilyaktiivien varaan. Hänellä on mäen läheisyydessä asiantunteva yhden miehen pyöräkorjaamo ja lisää palvelua on luvassa.

– Valmennus kiinnostaa. Menen Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen Bike Park -ohjaajakurssille. Sen aion tuoda tähän panoksena, kun trail center -homma lähtee rullaamaan, Korpinen lupaa.

Mellonmäen kehittämishanketta hallinnoi Mitra Imatran Rakennuttaja Oy, joka teettää radoille hyppyreitä, kaaria ja muuta alamäkiajon vaatimaa parannusta. 

Mellonmäelle syntyy myös Etelä-Karjalan pisimät kuntoportaat.

– Portaissa on arviolta 350 askelta, kertoo rakennuttaja Henry Tapiola Mitralta. 

Kaikkiaan Mellonmäen rakentamisessa tullaan käyttämään noin 30 000 kuutiota kunnallistekniikan rakentamisessa syntyviä maamassoja.

Koko kaupungin kattava monikäyttöreitistö kyltitetään ja merkataan kartoille

Maastopyöräilyyn sopivia reittejä kehitetään tänä kesänä myös Saimaan läheisyydessä Ukonniemen monikäyttöreitistö-hankkeessa. 

– Parannamme maastossa olevia reittejä, teemme tarpeen vaatiessa raivauksia, polkujen tasausta ja pienimuotoisia rakennustöitä. Tärkeä osa työtä on suunnitella reitit yhdessä maastossa maastopyöräharrastajien kanssa, viitoittaa ne ja kuvata reitit kartalle, kertoo projektipäällikkö Tiia Aromaa.

Hankkeessa suunnitellaan myös siltoja Mikonsaareen ja Haapasaareen. Saarijonon ensimmäiseen, Malonsaareen, pääsee jo siltaa pitkin ja saaren ympäri kulkee maastopyöräilijöiden suosima polku.

Kesän kartoituksissa yhdistetään Imatran keskusasema Saimaan rantojen polkuverkostoon, Vuoksen itäpuolen polkuihin ja Mellonmäen Saimaa Trail Centeriin. 

Kaupungin kattavaa monikäyttöreitistöä suunnittelevan maastopyöräilijän Joni Homasen mukaan pyörää ei kannata keksiä uudestaan.

– Hyvin kuljettuja polkuja ei tarvitse uudestaan tehdä. Joihinkin paikkoihin, kuten ojien ylityksiin tehdään pitkospuita, jotta pyöräileminen on mukavaa, hän kertoo.

Homasen mukaan pyöräilijät osaavat arvostaa maasto-opasteita.

– Emme luota pelkästään digitaaliseen aineistoon, vaan luontoon tulee myös opaskylttejä. Mennään kuitenkin kevyellä opastuksella.

Pyöräilyolosuhteiden kehittäminen Imatralla ei jää tähän kesään. Imatran keskusliikenneasema uusitaan lähivuosina. Tulevalle asemalle suunnitellaan pyöräilijöille suunnattuja huoltopalveluja ja opasteet Imatran monikäyttöreitistölle.