Kuva
Kesäteatteri toi tuloja kaupunkiin.

Imatran kesäteatteri tuo ulkopuolista rahaa noin 1,2 miljoonaa

Tiedote
24.9.2019 12:57
Imatran kesäteatterin 2019 kävijätutkimuksessa selvitettiin asiakkaan rahan käytön lisäksi mielipidettä tapahtumajärjestelyistä ja palveluista, sekä kartoitettiin kehitysehdotuksia tuleville vuosille.

Katsojat käyttivät rahaa teatterissa ja Imatralla teatterin ulkopuolella yhteensä noin 1,4 miljoonaa euroa. Imatran ulkopuolelta saapuneiden osuus on noin 1,2 miljoonaa euroa.

─ Tutkimuksen mukaan tapahtumavieraat käyttivät tapahtumassa yhteensä 450 000 – 460 000 euroa (sisältäen pääsyliput), ja Imatralla tapahtuman ulkopuolella 930 000 – 940 000 euroa. Muualta saapuneiden rahankäyttö Imatralla tapahtuman ulkopuolella oli yhteensä noin 870 000 euroa, markkinointipäällikkö Katri Storhammar tarkentaa.

 Tutkimuksesta selvisi myös, että Imatran kesäteatterin kävijöitä kiinnostaa eniten Imatrankoski, Valtionhotelli, Teatteri Imatra, kylpylä ja Vuoksi.

 Kysely toteutettiin sähköpostikyselynä kesän 2019 Tankki täyteen -esityksen lipun ostaneille ja siihen vastasi 565 henkilöä, joista Imatralla asuvia oli 158 ja muualta saapuneita 407 henkilöä. Vastaajaotoksen mukaan 63 prosenttia kävijöistä tuli Etelä-Karjalasta ja 18 prosenttia Uudenmaan alueelta. Imatran kesäteatterin Tankki täyteen -esityksessä vieraili kesällä 2019 kaikkiaan 11 046 katsojaa.

 Tutkimuksen toteutti elokuussa Sponsor Insight Finland, joka on tapahtumien ja kaupunkimarkkinoinnin tutkimuksiin erikoistunut riippumaton tutkimusyritys.

 

Lisätietoja:
teatterinjohtaja Timo Rissanen timo.rissanenatimatra.fi p. 020 617 6645
markkinointipäällikkö Katri Storhammar katri.storhammaratimatrabasecamp.fi p. 020 617 6677
Teemu Ratilainen teemu.ratilainenatsponsorinsight.fi p. 040 1388 505

Kyselyn tuloksia

  • 49 prosenttia muualta saapuneista vieraili ensimmäistä kertaa Imatran kesäteatterissa
  • 39 prosenttia imatralaisista vastaajista kertoi, että oli vieraillut yli viitenä vuotena Imatran kesäteatterissa
  • noin 1/3 vastaajista (33 prosenttia) kertoi tehneensä päätöksen tapahtumaan osallistumisesta 1-4 viikkoa ennen tapahtumaa, ja vajaa ¼ (22 prosenttia) vastaajista teki päätöksen 3-7 päivää ennen tapahtumaa. Päätöksissä ei ollut suurta aikataulueroa paikallisten ja muualta tulevien keskuudessa.
  • 93 prosenttia vastaajista osti lipun ennakkoon
  • 43 prosenttia muualta saapuneista vastaajista ei omaa henkilökohtaisia siteitä Imatran seudulle ja 12 prosenttia vastaajista käy säännöllisesti lomailemassa Imatran seudulla
  • 86 prosenttia vastaajista on saanut tiedon esityksestä sanomalehden tai sosiaalisen median kautta
  • 79 prosenttia vastaajista piti lippujen hintaa sopivana
  • 93,7 prosenttia vastaajista oli tyytyväisiä tapahtumaan