
Imatran joukkoliikenne siirtyy Lappeenrannan järjestettäväksi
Imatran joukkoliikenteessä koittaa uusi aikakausi 1.1.2024.
Tuolloin joukkoliikenteen järjestämisvastuu siirtyy Imatran kaupungilta Lappeenrannan kaupungille: jatkossa Imatran paikallisliikenteestä vastaa siis Lappeenranta.
Mikä käytännössä muuttuu, ja milloin? Entä onko imatralaisilla enää minkäänlaista sanavaltaa kaupungin joukkoliikenteeseen?
Aluksi kaikki säilyy ennallaan
Tärkein tieto ensimmäisenä: aluksi muuttuu ainoastaan järjestämisvastuu.
Joukkoliikenne toimii tammikuun alussa täysin samaan tapaan kuin joulukuun lopussa, kertoo Lappeenrannan kaupungin joukkoliikennepäällikkö Terhi Koski.
Aikataulut löytyvät edelleen aikatauluoppaasta ja verkkosivuilta. Imatran aikataulut lisätään myös Lappeenrannan verkkosivuille. Liput ja taksat pysyvät ennallaan. Vuosikortit poistuvat lippuvalikoimasta vuoden vaihteessa, mutta kaikki muut lipputuotteet pysyvät ennallaan.
Joukot saapuvat Imatralle
Muutoksia on kuitenkin tulossa. Tammikuun alusta lähtien joukkoliikenteen viestinnästä, markkinoinnista ja palautteiden käsittelystä vastaa Lappeenrannan kaupunki.
Lappeenrannasta tuttu Joukobrändi alkaa näkymään Imatrallakin ensi vuoden aikana.
– Järjestimme Imatralla Joukon markkinointikuvaukset tänä syksynä. Kuvia tullaan näkemään joukkoliikenteen viestinnässä ja markkinoinnissa, Koski kertoo.
Pinkit Jouko-bussit saapuvat Imatralle sen jälkeen, kun joukkoliikenteen seuraava sopimuskausi alkaa. Kilpailutus käynnistyy ensi vuonna.
Joukkoliikennepalautteeseen vastaa 2024 Lappeenranta.
Käytäntöjä yhtenäistetään
Yhdistymisen tavoite on sujuvoittaa ja selkeyttää Imatran ja Lappeenrannan sisäistä joukkoliikennettä sekä tehostaa kaupunkien välisen liikenteen yhteyksiä.
Ajan myötä aikataulut sekä bussien reaaliaikatiedot siirtyvät yhteiseen Jouko-reittioppaaseen ja -sovellukseen. Lisäksi lipputuotteita yhdistetään niin, että matkustaminen ja maksaminen olisi mahdollisimman helppoa.
– Kaupunkien välillä on paljon esimerkiksi työmatkaliikennettä, ja nämä muutokset helpottavat heidän kulkemistaan, Koski sanoo.
Lappeenrannassa on käynnissä tällä hetkellä lippu- ja maksujärjestelmän uudistaminen. Siellä otetaan lähikuukausina käyttöön sama lippu- ja maksujärjestelmä, joka Imatralla on ollut jo useamman vuoden käytössä.
Imatralaisia kuullaan jatkossakin
Mutta entäpä päätöksenteko – päätetäänkö Imatran joukkoliikenteestä jatkossa lappeenrantalaisissa pöydissä?
Ei päätetä, vastaa Koski.
Seudullista joukkoliikennettä on valmisteltu kaupunkien kesken yhteistyössä, ja tiivis yhteistyö jatkuu. Joukkoliikennettä varten perustetaan Lappeenrannan seudun joukkoliikennelautakunta, johon kuuluu jäseniä niin Imatralta kuin Lappeenrannasta.
Imatran kaupunki määrittelee jatkossakin sen, minkä tasoista joukkoliikennettä se haluaa kaupungissa olevan sekä budjetin, jolla palvelu järjestää.
– Lappeenrannan tehtävä on vastata toteutuksesta. Imatralaisia kuullaan siis joukkoliikenneasioissa myös tulevaisuudessa, Koski lupaa.
Lue lisää:
Tämä juttu liittyy Imatran kaupungin asukasliitteeseen 4/2023, joka on julkaistaan sunnuntaina 26.11.. Uutisvuoksen välissä. Lue liite kokonaisuudessaan tästä linkistä.
Kommentit 7 kpl
Kolmen sijasta yksi järjestäjä
- Aikaisemmin joukkoliikenteen järjestivät Imatra, Lappeenranta sekä ELY-keskus
- Jatkossa yksi järjestäjä sujuvoittaa liikennettä
- Kulut jaetaan: Imatra maksaa Imatran liikenteen, 40 prosenttia kaupunkien välisestä liikenteestä sekä hallinnollisia kuluja
Onko 2025 vielä nuorison…
Onko 2025 vielä nuorison vajaa ajan kortti käytössä imatralla?
Hei tuleeko Jouko appi myös…
Hei tuleeko Jouko appi myös Imatralle käyttöön? On helppokäyttöinen ja selkeämpi kuin nuo Imatran reitti ohjeet Ridangossa. Plus olisi kätevää nähdä Imatran ja Lappeenrannan bussit samassa appissa.
Koululaisille takaisin tuo…
Koululaisille takaisin tuo 90pv lippu. Ensin sanotaan että mikään ei muutu ja nyt onkin kesän aikana tämä poistettu.
Kyllä menee asiat…
Kyllä menee asiat monimutkaiseksi kyllä koko paikallis liikenne siirretään Lappeenrantaan ja julkisilla ei pääse sairaalaan ainut on taksi aluksi lakkautetaan mansikkalan ainut r kioski ja nyt tämä ongelma vielä kyllä mie harkitsen jo muuttoa pois täältä ja vielä tämä Imatran paperi tehdas lakkautetaan tämän vuoden alussa tästä kerrottiin jo viime vuoden lopussa tämä kaupunki on ruvennut autioitumaan ilmeisesti kaikki häviää
Hei Seija, kiitos…
Hei Seija, kiitos palautteesta. Palautteet huomioidaan mahdollisuuksien mukaan joukkoliikenteen suunnittelussa.
Imatran joukkoliikenteen järjestämisvastuu on Lappeenrannan kaupungilla. Joukkoliikenteestä voi antaa palautetta Lappeenrannan sivuilla osoitteessa: https://epalvelu.lappeenranta.fi/eFeedback/
Voisiko nyt lopultakin 23…
Voisiko nyt lopultakin 23 linja-autot kiertää Honkaharjun sairaalan kautta ,kuten kiertää 21 ?? Täältä päin on myös ihmisiä jotka joutuvat usein käyttämään sairaalan palveluja. Monet vanhukset rollaattorien kanssa joutuu kävelemään jyrkän ja pitkän mäen ylös -se on monille raskasta.
Useampi työntekijä myös käyttäisi linja-autoa ,kun olisi hyvät yhteydet.Eli viikonlopun aikatauluja voisi lisätä -varsinkin viikonloppuisin et pääse aamu 7 töihin ,koska linja -autoja ei kulje sitä ennen.
Toivon ,että nyt asia vihdoinkin muuttuisi ,sillä Imatran joukkoliikenteen aikana ei muuttunut,vaikka yhteydessä on oltu pariinkin kertaan.Selityksenä eka kerran oli ettei voi kesken kautta muuttaa ja toisen kerran ettei yksittäisen henkilön toiveita voi toteuttaa....
Pystyisikö nyt vihdoin…
Pystyisikö nyt vihdoin muuttamaan linjan 21 aikataulua niin että sillä kerkeää Virasojalta Mansikkalan keskuskoulun aina tasaisin eli 8 , 9 ja 10 kai eikä koululaisen tarvitse joka päivä myöhästyä kuten nyt . Sekä koulusta lähtö mikä ei myöskään toimi koska bussi 22 Virasojalle menee aina nenän edestä ja sitten joutuu odottamaan taas 45 min seuraavaa plus bussimatka toinen tunti 8 km koulumatkat kohtuuton aika. Edellinen aikataulun laatia ei tähän pystynyt tai halunnut Imatran kaupungilta. Odotamme vastaustasi.
Kirjoita kommentti