Kuva
Lapsia koulun pihalla pyörien kanssa.
Voisalmen koulun 3A-luokan oppilaille pyörä on mieluinen menopeli.

Imatralla ja Lappeenrannassa kuljetaan kestävästi kouluun

Tiedote
22.11.2022 10:32
Kolmasluokkalaiset voittivat koululaisten haastekilpailun. Viikon aikana valtaosa koulumatkoista tehtiin pyörällä. Kilpailu oli osa Imatran ja Lappeenrannan kaupunkien liikkumisen ohjauksen hanketta.

Voisalmen koulun 3A-luokan oppilaat kulkevat mielellään kouluun pyörällä, kävellen tai linja-autolla. Tämä tuli selväksi Lappeenrannan ja Imatran kaupunkien järjestämässä Kestävästi kouluun! -haastekilpailussa, jossa luokka nappasi voiton.

– Koulumme sijainti tarjoaa otolliset olosuhteet kävelyyn ja pyöräilyyn, sillä lyhyiden etäisyyksien ansiosta kestävästi kulkeminen onnistuu helposti. Kun keskustelimme aiheesta yhdessä oppilaiden kanssa, keksivät he paljon syitä, miksi meidän kaikkien kannattaa kulkea kestävillä tavoilla, luokan opettaja Topi Myllynen kertoo.

– Kun kävelee tai pyöräilee koulumatkat, saa samalla liikuntaa ja voi kulkea yhtä matkaa kaverin kanssa, voittajaluokan oppilas Alma, 8, sanoo. 

– Samalla säästyy kallista polttoainetta. Bussilla liikkuminen on myös tehokkaampaa kuin henkilöautolla, koska bussiin mahtuu kerralla enemmän ihmisiä, hänen luokkakaverinsa Leo, 9, jatkaa listaa oppilaiden keksimistä syistä kulkea kestävästi.

Pyörä on koululaisille mieluinen menopeli

Almalla ja Leolla on molemmilla noin kilometrin mittainen koulumatka, ja kumpikin kulkee sen mieluiten pyörällä. 

– Koulumatkojen kulkeminen pyörällä on hauskaa. Kun liikkuu kävellen tai pyörällä, on kivaa, kun voi mennä välillä eri reittejä. Joskus voi myös poiketa vaikka kaverin kautta. Pyörällä pääsee myös nopeasti, jolloin jää enemmän aikaa leikkiä koulunpihassa ennen koulun alkua, Alma ja Leo kertovat.

Vaikka Voisalmen 3A-luokan oppilaat liikkuvat jo suurimman osan matkoistaan kestävästi, on heillä myös paljon ajatuksia siitä, miten entistä suurempi osa koululaisia saadaan innostettua kulkemaan koulumatkat joko lihasvoimin tai joukkoliikenteellä.

– Kestävään liikkumiseen voi kannustaa eri tavoin, ainakin palkinnoilla. Ja tarvitaan myös enemmän tietoa ja valistusta ilmastonmuutoksesta ja siitä, miksi kestävä liikkuminen on tärkeää", Alma ja Leo toteavat.

Kilpailuviikon aikana oppilaat merkitsivät luokan yhteiseen taulukkoon, millä kulkutavoilla he olivat tulleet päivittäin kouluun. Voittajaluokan oppilaiden ei tarvinnut tehdä suuria muutoksia normaaliarkeensa, sillä he kulkivat paljon kävellen, pyörällä ja linja-autolla jo ennen kilpailua. 

Syyskuussa järjestetty Kestävästi kouluun! -haastekilpailu huipentui arvontaan, joka tehtiin aktiivisimpien luokkien kesken. Voittajat saivat pyöränvalot koko luokalle sekä lahjakortin, jolla voidaan hankkia eväät vaikkapa yhteiselle pyörä- tai kävelyretkelle. 

– Tuntui tosi kivalta kuulla, että meidän luokkamme voitti palkinnon, Alma iloitsee.

Kilpailu kannusti liikkumaan lihasvoimin ja joukkoliikenteen kyydissä

Voisalmen koulun 3A-luokan lisäksi viiden aktiivisimman luokan joukossa olivat Imatran Vuoksenniskan koulun P4-luokka sekä Lappeenrannan Sammonlahden koulun Kuusimäen toimipisteen 3. luokka, Pulpin koulun 3. luokka ja Kimpisen koulun 5B-luokka. Myös näissä luokissa kestävästi kulkeminen innosti oppilaita.

– Oppilaat olivat lähtökohtaisesti hurjan innostuneita kilpailusta. He muistuttelivat joka päivä, että tehdään kartoitus, millä itse kukin on kouluun tullut, Sammonlahden koulun Kuusimäen toimipisteen 3. luokan opettaja Kaisa Puranen kertoo. 

–  Kun sain tiedon kilpailusta, ajattelin, että tähän ilman muuta haluan luokkani kanssa osallistua. Mielestäni tällaiset kilpailut ovat hyviä herättämään oppilaiden ajatuksia siitä, miten ja millä on järkevää kulkea, Vuoksenniskan koulun P4-luokan opettaja Hanna Sarjanoja puolestaan sanoo.

Haastekilpailu oli osa Imatran ja Lappeenrannan kaupunkien liikkumisen ohjauksen hanketta, joka on saanut Traficomin liikkumisen ohjauksen valtionavustusta. Kilpailu järjestettiin 26.–30.9.2022, ja se sai hyvin innostuneen vastaanoton: haasteen vastaanotti 35 luokkaa ja lähes 600 oppilasta.Kilpailuviikon aikana valtaosa koulumatkoista, eli 42 prosenttia, tehtiin pyörällä. Toiseksi suosituin kulkutapa oli kävely, 19 prosentin osuudella. Kolmanneksi ylsi linja-autoilu, jonka valitsi 15 prosenttia kilpailuun osallistuneista. Haastekilpailun toteutuksesta vastasivat Lappeenrannan ja Imatran kaupungit yhteistyössä Sitowisen kanssa.

Lisätietoja:

Liikenneinsinööri Aino Vuopio, p. 0206171205 aino.vuopioatimatra.fi (aino[dot]vuopio[at]imatra[dot]fi).

Näin Lappeenrannan ja Imatran koululaiset kommentoivat kestävää liikkumista

"Kävellen ja pyörällä saa liikuntaa ja lihakset vahvistuvat. Saa myös lisää energiaa aamulla, kun pyöräilee tai kävelee. Minä haluaisin lisää tällaisia kisoja. Kisat ovat kivoja, ja kisoissa ei ole tärkeintä voittaa vaan osallistua." Bea, 3. luokkalainen

"Kestävästi kulkeminen on kuntoilua ja kivaa." Jimi, 3. luokkalainen

"Parasta kestävästi kulkemisesta on, että vanhempien ei tarvitse rampata eteen ja taakse. Haasteviikko sujui hyvin. Parasta oli, että ei saastuta." Joose, 3. luokkalainen

"Koulumatkat on tärkeää kulkea kestävästi, koska se ei kuluta bensaa. Koulumatkojen kulkemisessa kestävästi on parasta se, että voi mennä kaverin kanssa kouluun." Hilma 3. luokkalainen

"Muistakaa liikkua ja säästäkää luontoa!" Saimi, 3. luokkalainen

Kirjoita kommentti

CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.