Kuva
Mies tutkii varattuja kirjoja.

Blogi: Saa niitä kirjoja varata!

Tiedote
1.11.2023 14:04
Kirjaston kirjat on tehty myös varattaviksi.

Mediassa oli viime viikolla keskustelua kirjastojen räjähdysmäisesti kasvaneista varausmääristä, Heili-kirjastotkin mainittiin. Koronan aiheuttamien rajoitusten myötä asiakkaat oppivat tekemään varauksia verkkopalvelussa, ja huomattuaan sen helppouden ja hyödyn, jatkoivat sitä kirjastojen taas avauduttua. Varausten määrää on lisännyt myös niiden maksuttomuus. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että monet asiakkaat käyvät kirjastossa vain hakemassa saapuneet varauksensa, eivätkä välttämättä asioi siellä muuten. 

Vaikka YLEn tekemässä jutussa asia esitettiin jollain tapaa negatiivisena, ei se sitä ole. Kirjastot ovat aina muuttuneet maailman mukana – olleet itse asiassa aina muutoksen eturintamassa – joten totta kai me muutumme myös silloin, kun asiakkaiden kulutuskäyttäytyminen muuttuu. Monien tavaroiden hankinta on siirtynyt kivijalkaliikkeistä verkkokauppaan, joten on luonnollista, että kirjastojen verkkopalveluiden käyttö lisääntyy myös. Varausmahdollisuuden lisäksi Heili-kirjastoilla on verkkopalvelussaan tarjolla muun muassa e-kirjoja, e-äänikirjoja, musiikkia ja elokuvia. Asiakkailla on mahdollisuus hoitaa kaikki kirjastoasiansa omatoimisesti, jos he näin haluavat, ja meidän on kirjastossa muutettava omia työtapojamme vastaamaan asiakkaiden toiveita. 

Varaaminen on kätevää, mutta joskus varattua kirjaa voi joutua odottamaan pitkään. Uutuuksissa tai muuten ajankohtaisissa kirjoissa saattaa olla satojen varausten jono. Aina ei asiakas saa kirjastossa paikalla olevaakaan varaamaansa kirjaa käsiinsä heti huomenna, koska joskus esimerkiksi naapurikunnasta varatun kirjan saapumiseen noutopaikkaan menee aikaa. Joissain kirjastoissa toimipisteiden välinen kuljetus käy vain kerran viikossa, ja joskus saattaa joku yksittäinen kirja harhautua väärään kirjastoon tai jopa kadota matkalla. Varauksen käsittelyssä on monta työvaihetta, ja jos yksikin niistä menee pieleen, homma viivästyy.

Kaikesta omatoimisuudesta huolimatta kaikissa Imatran ja Heili-alueen kirjastoissa on edelleen myös palveluaikoja, jolloin henkilökunta on paikalla. Ei siis tarvitse pelätä, että kirjastot muuttuisivat kokonaan omatoimisiksi tai pelkästään verkkopalveluita tarjoaviksi. Täysin omatoiminen kirjasto on mahdottomuus, koska monien muiden alojen tavoin asiakaspalvelu on vain yksi osa työtämme. 

Totta kai me kirjastolaiset kannustamme teitä asiakkaita myös perinteiseen kirjastonkäyttöön, eli tulemaan peremmälle kirjastoon vanhaan malliin, iloisesti ja hyvillä mielin. Hyllyjen välissä vaellellessa saattaa löytää sellaista luettavaa, kuunneltavaa tai katseltavaa, jota ei verkkopalveluista osaa etsiä. 

mika.kahkonenatimatra.fi (mika[dot]kahkonen[at]imatra[dot]fi)
Puh: 020 617 6602