Kuva
kaksi iäkästä naista linja-autossa.

Imatra kampanjoi joukkoliikenteen suosion lisäämiseksi 

Tiedote
26.11.2021 18:17
Loppuvuoden kestävä kampanja alkoi paikallisliikenteen ilmaispäivillä.

Imatran kaupunki tuo loppuvuonna tavallista voimakkaammin esille paikallisliikennettä Traficomin rahoittaman hankkeen tuella.

Vuoden aikana hankkeessa on selvitetty koronan vaikutuksia joukkoliikenteen matkustajamääriin sekä Imatran joukkoliikenteen vahvuuksia ja kehittämistarpeita yhdessä hankkeen pääkohderyhmien, nuorten ja iäkkäiden, kanssa. 

Hankkeessa järjestettiin lokakuussa nuorten työpaja, jossa pohdittiin, kuinka nuoret saataisiin käyttämään joukkoliikennettä.   

Liikenneinsinööri Aino Vuopion mukaan nuorten mielikuva joukkoliikenteestä on erittäin positiivinen. Sen sijaan paikallisliikenteestä tiedetään melko vähän, vaikka tietoa onkin saatavilla.

– Yritämme tuoda tietoa paremmin esille ja saada ihmiset huomaamaan, että moneen paikkaan pääsee kyllä ja lipputarjonnassa on jo huomioitu erilaiset matkustajat ja tarpeet. Siksi päädyttiin informaatiota sisältäviin markkinointitoimenpiteisiin ja joukkoliikenteen kokeiluun rohkaisevaan kampanjaan, Vuopio kertoo. 

Maksamisesta, reiteistä ja joukkoliikenteellä matkustamisen käytännöistä on laadittu markkinointimateriaalia, jota tullaan loppuvuonna jakamaan sosiaalisessa mediassa, paikallislehdessä ja ohjelehtisinä, joita saa muun muassa kaupungintalon asiakaspalvelusta ja bussista. 

– Kaupungintalon asiakaspalvelu myös auttaa joukkoliikenteeseen liittyvissä kysymyksissä. Sinne voi myös olla yhteydessä, Vuopio rohkaisee.

Kampanja sisältää kaksi markkinointivideota, jotka tuovat esille linja-autolla matkustamisen ja maksamisen helppoutta. Joulukuussa julkaistavissa videoissa välittyy hyvä fiilis, jonka kestävän ja käytännöllisen kulkumuodon valinta voi saada aikaan.

Hankkeen aikana alennuksia hintoihin

Sekä nuoret että ikäihmiset pitivät palautteessaan ilmaispäiviä ja lippualennuksia hyvinä keinoina lisätä joukkoliikenteen kiinnostavuutta, joten kausilippuja tarjotaan nyt alennushintaan ja ilmaispäiviä on loppuvuonna runsaasti. 

– Talvi on hyvää aika kokeilla joukkoliikennettä arjen matkoilla. Nyt kannattaa hankkia 30 tai 90 vuorokauden kausilippu. Sen saa 30 prosentin alennuksella, jos ostaa lipun 29.11. – 10.12.2021 välisellä ajalla, Vuopio kannustaa.

Kausilippujen hinnat näet joukkoliikenteen hintasivulta

Joukkoliikenteen markkinointihankkeen tuella kaupunki tarjoaa loppuvuonna yhteensä seitsemän ilmaispäivää kaupungin sisäisessä liikenteessä

Lisätietoja

Liikenneinsinööri Aino Vuopio, aino.vuopioatimatra.fi (aino[dot]vuopio[at]imatra[dot]fi), 040 192 8563

Joukkoliikenteen markkinointihankkeen toimenpiteet 

  • Joukkoliikennekysely 
  • Joukkoliikenteen käyttäjämäärädatan analysointi 
  • Nuorten ideointityöpaja 
  • Vanhusneuvoston osallistaminen 
  • Kaupungin verkkopalvelun joukkoliikenneosuuden parantaminen 
  • Markkinointitoimenpiteet ; tietoiskut, videot, some-mainonta 
  • Joukkoliikenteen infopaketin kokoaminen 
  • Lippuetuuskampanja ja mainoskampanja medioissa 
  • Uusien toimintamallien kehittäminen Imatran joukkoliikenteen käyttöön 

Seuraa Imatran paikallisliikenteen kehittämistä osoitteessa imatra.fi/joukkoliikenne