
- Ympäristönsuojelu
- Terveysvalvonta
- Eläimet
- Päätöksenteko
- Verkkoasiointi
- Yhteystiedot
Maksullisuutta koskevan sääntelyn uudistamisella pyritään lisäämään kuntien terveydensuojelulain valvonnan resursseja ja edistämään kuntien toimintavapautta palvelujen järjestämisessä.
Toiminnanharjoittajilta peritään jatkossa veroluonteinen vuotuinen valvonnan perusmaksu, joka kattaa sellaisen suunnitelmallisen valvonnan kuluja, jonka taksoittamista on vaikea määrittää suoriteperusteisesti tai johon ei voida soveltaa suoriteperusteista maksua. Muun kuin suunnitelmallisen valvonnan maksut peritään nykyisen lainsäädännön mukaisella tavalla. Maksut määritellään kunnan taksassa ja maksut vastaavat enintään valvonnasta aiheutuneita kuluja.
Terveydensuojelulain (763/1994) tarkoituksena on väestön ja yksilön terveyden ylläpitäminen ja edistäminen. Lain tavoitteena on myös ennalta ehkäistä, vähentää ja poistaa sellaisia elinympäristössä esiintyviä tekijöitä, jotka saattavat aiheuttaa terveyshaittaa. Terveydensuojeluviranomaisen tehtävänä on alueellaan edistää ja valvoa terveydensuojelua siten, että asukkaille turvataan terveellinen elinympäristö.
Terveydensuojelulain mukaista valvontaa toteutetaan kunnan terveydensuojeluviranomaisen tekemällä suunnitelmallisella ja terveyshaittaepäilyihin perustuvalla valvonnalla. Terveydensuojeluviranomainen valvoo suunnitelmallisella ennakkovalvonnalla laissa säädettyjä ilmoitusvelvollisia kohteita. Terveydensuojeluvalvontaan liittyvät maksut peritään kunnissa nykyisin vain suoriteperusteisesti. Tarkastaja käy kohteessa, minkä jälkeen kunta perii maksun tarkastuksesta hyväksymänsä taksan mukaisesti.
Kiinteä perusmaksu on 150 euroa ja se peritään kerran vuodessa. Maksusta voidaan periä viivästyskorko. Toteutuneesta valvonnasta peritään perusmaksun lisäksi maksutaksan mukainen suoriteperusteinen maksu (maksu toteutuneesta tarkastuksesta).
Sellaiset pienimuotoiset toimijat, joille vuosittainen valvonnan perusmaksu on kohtuuton suhteessa toiminnasta syntyvään valvonta- ja ohjaustarpeeseen jäävät maksuvelvollisuuden ulkopuolelle. Lisäksi täsmennetään, mitkä toiminnanharjoittajat ovat velvollisia ilmoittamaan toimipaikkojen ja toimintojen käyttöönotosta.
Alle on listattu kaikki toiminnanharjoittajat/toimipaikat, jotka ovat ilmoitusvelvollisia. Listaan on lisäksi lihavoitu ne toimipaikat, joita perusmaksu tulee koskemaan.
Jatkossa on ensiarvoisen tärkeää, että toiminnan loppuessa toimija tekee lopetusilmoituksen sähköisesti Ilppa järjestelmän kautta tai muuten kirjallisesti. Lopetusilmoituksen saatuaan valvontaviranomainen poistaa kohteen valvontarekisteristä ja perusmaksun periminen päättyy seuraavan kalenterivuoden alusta.
Lisätietoja:
ympäristöinsinööri Armi Kainulainen p. 020 617 4330
ympäristöinsinööri Marcella Suomalainen p. 020 617 4324