Etelä-Karjalan paikallisliikenteen matkustajien määrää mitataan erilaisin menetelmin
Tiedote
17.12.2021 09:39
Imatran ja Lappeenrannan paikallisliikenteessä testataan erilaisia matkustajalaskentamenetelmiä. Tällä hetkellä toimivaltaisilta viranomaisilta puuttuu tarkka ja luotettava tieto linjojen kuormituksesta.
Jaa
Luotettavaa tietoa tarvitaan esimerkiksi koronapandemiaan liittyvässä matkustajamäärien seurannassa ja hallinnassa sekä joukkoliikenteen kasvihuonepäästöjen laskennassa.
- Imatra ja Lappeenranta ovat käynnistäneet yhdessä projektin, jonka tarkoituksena on testata erilaisia matkustajalaskentajärjestelmiä joukkoliikenteessä, kertoo joukkoliikennepäällikkö Terhi Koski Lappeenrannan kaupungilta.
- Projektia rahoittaa kaupunkien ohella Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Imatralla testataan eri tekniikoita
Hankkeen ensimmäinen pilotti käynnistyy Lappeenrannassa, jossa kahdessa bussissa testataan hahmotunnistusteknologiaa. Ensimmäinen hahmotunnistusteknologialla varusteltu bussi lähtee linjalle perjantaina 17.12.2021.
- Pilottibussit ajavat linjoilla 1 ja 5 ja tarkoituksena on selvittää, mitkä pysäkkivälit ovat suosittuja ja missä kuormitusta on vähiten, Koski sanoo.
- Matkustajalaskentatietoja on tarkoitus hyödyntää reitti- ja linjastosuunnittelussa, jotta rajalliset resurssit voidaan tulevaisuudessa käyttää entistä tehokkaammin.
Hahmotunnistuksessa infrapunakamera tunnistaa bussiin menevät ja bussista tulevat hahmot, mutta se ei kuvaa eikä tunnista henkilöitä.
- Emme siis kerää tietoa siitä, kuka missäkin liikkuu vaan seuraamme pelkästään matkustajamääriä, painottaa Koski.
Imatralla hankkeen kautta testataan eri tekniikoita, muun muassa Bluetooth-teknologiaa, joka tunnistaa kyydissä olevat puhelimet bussiin asennettavan majakan avulla.
- Näin voimme vertailla eri teknologioiden toimivuutta ja datan luotettavuutta.
Lisätietoja:
Imatra
Projektipäällikkö Jukka Partinen, 020 617 4419, jukka.partinenimatra.fi (jukka[dot]partinen[at]imatra[dot]fi)