Kuva
tie, nopeusnäyttö ja autoja.
Nopeusnäyttö Vuoksentien varressa Kosken koulun kohdalla

Imatrankoskentien ratasillan työmaa-aikaiset liikennejärjestelyt

Tiedote
4.11.2021 14:14
Poikkeavat liikennejärjestelyt tulevat jatkumaan toukokuuhun 2022. 

Imatrankoskentien ratasillan työmaa-aikaiset liikennejärjestelyt ovat aiheuttaneet paljon keskustelua.

Ramboll Oy:n vuoden 2019 liikennemallin mukaan Imatrankoskentien sillan keskivuorokausiliikenne on noin 3 500 ajoneuvoa ja Kuparintien 100 ajoneuvoa. Vuoksentien keskivuorokausiliikenne on noin 1 500 ajoneuvoa.

Kuparintie ei sovellu suurille liikennemäärille

Ilman ajokieltoa Kuparintielle ohjautuisi normaaliin tilanteeseen nähden moninkertaiset liikennemäärät.

– Kuparintien kautta kulkeva kiertoliikenne aiheuttaisi turvallisuusriskin alueen asukkaiden lisäksi myös autoilijoille sekä erityisesti Kuparintiellä kulkeville jalankulkijoille ja pyöräilijöille, sanoo kaupungin liikennesuunnittelija Kaisa Pohjola.

Talven tullessa Kuparintien liikenneturvallisuusriskit kasvavat ja tien riittämättömyys suuremmille liikennemäärille ja eri kulkumuodoille korostuu.

– Asutuksen kohdalta Kuparintielle ei ole toteutettu perusparannusta, minkä johdosta tien kunto ei kestä suurempia liikennemääriä. Talvikunnossapidon vuoksi Kuparintiellä olevat hidasteet on poistettava talveksi, mikä osaltaan lisää liikkujien turvattomuutta Kuparintiellä, Pohjola jatkaa.

Vuoksentien turvallisuus Kosken koulukeskuksen kohdalta

Kosken koulukeskuksen vanhemmat ovat esittäneet huolensa koulun kohdalla kasvaneiden liikennemäärien aiheuttamasta turvallisuusriskistä.

– Huoli on ymmärrettävä, koska riskit kasvavat aina liikennemäärien noustessa. Vuoksentien liikennemäärät korostuvat aamulla ja illalla, kun tiellä on yhtä aikaa työmatkaliikennettä ja oppilaiden saattoliikennettä. Vuoksentie on kuitenkin alueellinen pääkatu, jonka liikennetilan mitoitus riittää turvalliseen liikenteeseen kasvaneen liikenteen aikanakin. Vuoksentien näkyvyydet, leveys, kunto, kulkumuotojen erottelu ja suojatiet on mitoitettu suuremmille liikennemäärille, Pohjola selvittää. 

Vuoksentielle sijoitetun nopeusrajoitusnäytön antamien tietojen perusteella tiellä noudatetaan 30 kilometrin tuntinopeusrajoitusta. Vähäiset ylinopeusrikkomukset sijoittuivat ilta- ja yöaikaan. 

– Kokonaisuutena arvioin, että Vuoksentiellä ei nykyisillä liikennejärjestelyillä ole normaalista kaupunkiympäristöstä poikkeavia liikenneturvallisuusriskejä, toteaa Pohjola.

Reittivaihtoehtoja on tarkasteltu autoilijoiden näkökulmasta

Linnakoskenkadun kierto verrattuna Kuparintiehen lisää matkaa noin kolmella kilometrillä, mikä tarkoittaa autolla noin viittä minuuttia. 
Saareksiinmäeltä lähdettäessä Valtatietä 6 hyödyntävä kiertotie puolestaan kasvattaa matkan pituutta noin kolmanneksen, mutta ei hidasta matka-aikaa.

– Pyydämme autoilijoilta kärsivällisyyttä ja erityistä tarkkaavaisuutta liikenneturvallisuuden huomioimisessa. Pyöräilijöitä ja kävellen liikkuvia työmaa ei onneksi kovin paljon rasita. Sekin auttaa jaksamaan, kun muistaa että tilanne on väliaikainen, Kaisa Pohjola muistuttaa.

Lisätietoja:

Liikennesuunnittelija Kaisa Pohjolakaisa.pohjolaatimatra.fi (kaisa[dot]pohjola[at]imatra[dot]fi), p. 020 617 4424

Imatrankoskentien ylikulkusillan työmaan kiertotiet

Saareksiinmäeltä Teppanalaan

Kuparin kautta (5,2 km, 8min)
Linnakoskenkatu + 3km + 5 min (8,3 km, 13min) 
VT 6 + Vuoksentie +5km +5min (10,8 km, 13min) 
VT 6 + Pietarintie +6km +5min (11,9 km, 13min)