Kuva
Omat hoodit

Omat hoodit haastaa nuoret kertomaan kuulumisistaan

Tiedote
4.5.2020 18:25
Seutukaupungit välittävät nuoristaan ja siksi maanantaina 4.5.2020 starttaa vuoden mittainen Omat Hoodit -kampanja, joka tarjoaa äänen 24 seutukaupungin nuorille. Omat Hoodit haastaa nuoria kertomaan kuulumisistaan, ajatuksistaan ja esittelemään kotikaupunkinsa parhaita puolia.

Koska nuorten äänen kuuleminen ja positiivinen asenne elämään on tärkeää, kannustaa myös Suomen suosituin YouTube-komediaryhmä Justimus Films nuoria tarttumaan Omat Hoodit -haasteeseen videollaan https://youtu.be/wJygLqhy3QI. Justimus toimii myös Omat Hoodit -kampanjan tuomaristossa.

- Nyt on hyvä hetki päästää mielikuvitus valloilleen, antaa luovuudelle tilaa ja kertoa omista fiiliksistään. Hienoa, että nuoria haastetaan tarkastelemaan arkeaan taiteen keinoin”, toteaa Justimuksen Sami Harmaala.

Seutukaupunkiverkoston Joustavat koulutusmallit -hanke haastaa ensimmäiseksi nuoret kertomaan kuulumisistaan tänä erikoisena aikana ja siitä, mitä he aikovat tehdä ensimmäiseksi kotikaupungissaan, kun sosiaaliset rajoitukset ovat ohitse. Maanantaina 4.5. alkavaan haastekisaan voivat osallistua 10–22-vuotiaat kampanjan kaupungeissa asuvat nuoret videolla, kuvalla, piirustuksella tai tekstillä. Kampanja haluaa haastaa nuoria tarkastelemaan arkeaan positiivisista näkökulmista. Osallistumisaikaa haasteeseen on 31.5. asti.

- Halusimme haastaa nuoret kertomaan kuulumisistaan, arjen iloistaan sekä haaveistaan, jotka liittyvät lähitulevaan. Omat Hoodit -kampanjalla kannustetaan nuoria viestimään kotikaupungistaan myönteisiä tarinoita luovilla tavoilla. Odotan innolla, millaisia tuotoksia 10–22 -vuotiailta imatralaisilta nuorilta syntyy ja millaisia fiiliksiä heillä tähän varsin erilaiseen kevääseen liittyy”, kuvaa Imatran hankevastaava Tytti Lankinen Seutukaupunkien yhteisestä Joustavat koulutusmallit -verkostohankkeesta.

- Omat Hoodit -kampanja voi toimia parhaimmillaan innoittajana nuorille osallistua enemmän vaikuttamiseen kotiseutunsa kehittämiseksi. Toivomme, että imatralaiset nuoret kiinnostuvat entisestään ottamaan kantaa, hehkuttamaan hyviä asioita ja tekemään parannusehdotuksia siitä, miten Imatra voisi vastata entistä paremmin nuorten toiveisiin asuinympäristöään kohtaan”, kommentoi kampanjaa Imatran vt. kaupunginjohtaja Kaisa Heino.

Ensimmäiseen Omat Hoodit -haasteeseen osallistuneiden keskuudesta valitaan kesäkuussa kisan voittaja. Voittaja saa itselleen Segway Ninebot ES2 -sähköpotkulaudan ja pääsyn avustajaksi Justimuksen uuden Duo 2 -tv-sarjan kuvauksiin, jotka tapahtuvat elo-syyskuussa 2020.

Omat Hoodit -kampanjan toteutuksesta vastaavat Työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamat Seutukaupunkiverkoston hankkeet Joustavat koulutusmallit yhdessä yrityselämän kanssa ja Kansainvälisyyden hyödyntäminen ulkomaisen työvoiman saatavuudessa. Hankkeiden rahoituksen koordinoinnista vastaa Etelä-Pohjanmaan liitto. 

Omat Hoodit -kampanjassa ovat mukana: Alavus, Huittinen, Iisalmi, Ikaalinen, Imatra, Kala-joki, Kauhajoki, Kauhava, Keuruu, Kristiinankaupunki, Kurikka, Laitila, Loimaa, Parkano, Raahe, Rauma, Riihimäki, Salo, Sastamala, Savonlinna, Uusikaupunki, Valkeakoski, Var-kaus, Ylivieska

Lisätietoja Omat Hoodit -kampanjasta ja käynnistyvästä haasteesta: Tytti Lankinen, puh. 020 617 2228, tytti.lankinenatimatra.fi (tytti[dot]lankinen[at]imatra[dot]fi) (tavoitettavissa 5.5. alkaen)

Omat Hoodit:
OmatHoodit.fi
https://www.facebook.com/OmatHoodit-105068557849866/?epa=SEARCH_BOX
https://www.instagram.com/omathoodit/
https://youtu.be/wJygLqhy3QI

Justimus:
https://www.youtube.com/user/Justimusfilms 
https://www.instagram.com/justimusfilms/ 
https://www.facebook.com/Justimusfilms/ 
https://drive.google.com/file/d/1z5dcH0R2jBqW_ATBuh0EXF3SmbPzMCMb/view

DUO – YLE AREENA: 
https://areena.yle.fi/1-4616699

Segway Ninebot:
http://dk-en.segway.com
https://www.youtube.com/watch?v=3F3LDBHWH7k