Kaisa Heino, Stefan Mynttinen, Aleksei Vorontsov, Svetlana Vorontsova, Andrei Tsinovski  and Matti Viialainen in Imatra town hall
Kaisa Heino, Stefan Mynttinen, Aleksei Vorontsov, Svetlana Vorontsova, Andrei Tsinovski and Matti Viialainen in Imatra town hall

Junaliikenne rajan yli Imatralta olisi monin tavoin perusteltua

Kansalaiset, liike-elämän vaikuttajat, monet viranomaiset, liikenne-ennusteet ja maantiede puolsivat Imatran ja Svetogorskin välisen rautatieliikenteen rajanylityspaikan avaamista tavara- ja henkilöliikenteelle, kun asiaa selvitettiin Suomessa ja Venäjällä.

Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Matti Viialaisen mukaan kyse on Etelä-Karjalan aluekehityksen ykköshankkeesta.

– Tavoitteena Suomen puolella on saada sähköinen rata ilman kääntymistä Vuoksenniskan asemalla ja Venäjän puolella Svetogorskin ja Kamennogorskin välisen radan sähköistäminen, Viialainen kertoo.

Investointeja perustelee teollisuuden kuljetustarpeen kasvu.

– Puuntuonti ja -tarve ovat kasvamassa. Venäjä on tehnyt miljardi-investoinnit ratoihin kannaksella. Suomen parannettu rata tulisi yhdistää näihin. Olisi hölmöä jättää ne liittämättä yhteen. Nämä ovat pieniä muutamien kymmenien miljoonien investointeja, joilla saa merkittäviä etuja. 

Viialaisen mukaan on tärkeää, että Suomessa liikenneministeri ja viime kädessä pääministeri ja presidentti ottavat tämän työlistalleen.

– Itärajan väkikadolle on tehtävä jotain. Tarvitaan työpaikkoja, hän summaa.

Tällä hetkellä Imatran ja Svetogorskin kohdalta rautatietä pitkin tuodaan puuta, mutta tavaraliikenne toiseen suuntaan ei ole mahdollista.

Etelä-Karjalan liiton johdolla toteutetussa hankkeessa on nyt luotu suunnitelma, kuinka rajanylityspaikan status saadaan muutettua ja määritelty tarvittavat toimet aikatauluineen. Suunnitelma koskee sekä tavara- että matkustajaliikennettä.

Toimepidesuunnitelmat selvityksineen on luettavissa uutisen liitteistä

Lisätietoja: 

Kaisa Heino, apulaiskaupunginjohtaja, p. 020-617 2206