Myös kaupungit etsivät kuumeisesti uusia keinoja viestiä.

Blogi: Tyhjä höpinä ei pelitä kuntaviestinnässäkään

Muutoksesta on tullut monelle jo kirosana. Olkoon sitten niin, mutta fakta on, että muutosvirta vie.  Myös viestinnässä on otettu viimeisen kymmenen vuoden aikana aikamoinen muutoshyppy. Jonkun auktoriteetin johtamasta tiedottamisesta on siirrytty viestintään, jossa kommunikointi kuuluu kaikille.

Meistä jokaisesta on tullut medioita. Voimme kommentoida maailmaa ilman maksupohjaisia alustoja, joilla on tietyt julkaisuperusteet. Toki tämä on aiheuttanut rämpimistä sen suhteen, mikä on vapauden toinen puoli eli vastuu.

Myös kuntien on ollut pakko ravistella itsensä tiedottamisesta vuorovaikutukselliseen viestintään. Höpinäjargon ei pelitä enää.

Imatra uudisti brändinsä reilu vuosi sitten oranssiksi. Oranssia energisyyttä on haettu myös viestintään. Uuden kuntalain mukaisesti pääkanavamme on verkkosivut, jossa julkaisemme ensimmäisenä kaupunkia koskevat asiat.

Olemme tässä suhteessa varsin hyvällä tolalla, kävijämäärät ovat imatra.fi-sivuilla kasvaneet vuodessa keskimäärin reilu 10 prosenttia, parhaimpina kuukausina jopa 35 prosenttia. Iso kiitos tästä kuuluu oman uutisointimme kehittämiselle ja verkkosivu-uudistukselle, johon saimme hyviä vinkkejä kaupunkilaisilta. Etukäteiskyselyt auttoivat hakemaan uutta suuntaa.

Kasvuvauhdissa mennään myös kaupungin sosiaalisessa mediassa. Facebookissa meillä on jo 5593 seuraajaa, kun vuonna 2014 seuraajia oli 961. Viimeisen vuoden aikana seuraajien määrä on kasvanut reippaasti. Ja mikä parasta, myös julkaisuja kommentoidaan. Kiitos.

Myös Instagramissa pärjäämme kuntavertailussa oikein mukavasti seuraajien määrää mittaamalla. Twitterissäkin olemme virkeitä, YouTubea unohtamatta.  Pitää vain miettiä, mitä ja miten jakaa eri kanavissa.

Nyt haluamme kehittää entisestään viestinnän laatua. Tiedostamme, että viestintää ei ole koskaan liikaa tai se ei jostain syystä tavoita. Voihan joskus olla niinkin, että viestintä ei ole kivaa, jos oma mielipide on vastahankaan. Tällöin pitää miettiä keinoja siihen, miten osallistuminen mahdollistuisi paremmin jo ennen kuin päätöksiä on tehty.

Jotta voisimme kehittää kommunikointiamme ja miettiä missä kanavissa meitä seurataan, teimme kyselyn. Toivomme, että vastaatte siihen oheisen linkin kautta tai paperilomakkeella, joita saa kirjastoista ja kaupungintalon asiakaspalvelusta. Vastausaikaa on 28.9. asti.

Linkki kyselyyn tästä.

Vielä yksi juttu. Emme ole unohtaneet perinteisempää viestintää. Asukaslehti ilmestyy tämän viikon lopulla jokaiseen imatralaiseen kotiin. Sen pääteemana on tällä kertaa Imatra ja kestävä kehitys. Lehden voi lukea loppuviikosta alkaen myös imatra.fi –verkkosivuilta.

 

Liisa Hupli-Oinonen

Imatran kaupungin viestintäjohtaja

liisa.hupli-oinonen@imatra.fi