Kuva
Pyörätiekysely antoi pohjaa tuleville investointisuunnitelmille.

Pyöräilijät toivovat parempia päällysteitä ja uusia yhteyksiä

Tiedote
14.6.2018 18:41
Kaupunkilaiset vastasivat ahkerasti. Kyselyn tuloksia hyödynnetään tulevissa investointisuunnitelmissa.

Pyöräilijät toivovat Imatralle paremmin päällystettyjä kulkuväyliä, pyöräteiden lisäämistä ja talvikunnossapidon tehostamista.

Tämä kävi ilmi keväällä tehdystä kyselystä, jonka kaupunki toteutti yhdessä Sitowisen kanssa. Kyselyn avulla haluttiin selvittää pyöräilyn olosuhteita, laatu- ja yhteyspuutteita sekä pyöräpysäköintitarpeita. Kyselystä haettiin pohjatietoa suunnitelmaa varten, jolla pyöräilyn olosuhteita kehitetään jatkossa.

Kyselyyn saatiin yhteensä  205 vastausta. Lähes puolet vastaajista oli 26 - 45-vuotiaita ja suurin osa (75  prosenttia) asuu Imatralla. Karttamerkintöjä toiveistaan vastaajat jättivät 302.

 

Teiden päällysteisiin toivotaan korjauksia, ja paikoitellen asfaltointi puuttuu kokonaan pyöräteiltä.

Yksi esiin noussut ongelma oli myös jalankulun ja pyöräilyn epäselvät järjestelyt tai merkinnät. Eniten ongelmia oli Imatrankosken ympäristössä.

Vastauksissa mainittiin lisäksi pyörätien puuttuminen, esimerkiksi Helsingintien varresta, välillä Joutsenonkatu-Pihalinnunkatu ja Viipurintieltä.

Pyöräverkon ongelmat liittyivät myös talvikunnossapitoon, korkeisiin reunakiviin, opasteisiin, suojateihin ja valaistukseen. Valaistuksen korjaamiseen tarpeita on erityisesti alikulkuväylissä.

 

Puolet vastaajista mainitsi kehittämistarpeeksi runkolukittavat pyörätelineet.

─ Etenkin keskustan alueelle toivottiin selkeitä, siistejä ja erilaisia pyörien säilytyspaikkoja ja telineitä, kaupungininsinööri Päivi Pekkanen sanoo. 

Tutkimuksen tulos ei ollut yllätys Pekkaselle.

Nyt, kun olemme saaneet kaupunkilaisilta palautetta, on helpompi listata ongelmat järjestykseen ja laskea niille hintalappu. Sen jälkeen voimme osoittaa joka vuosi määrärahaa korjaustoimenpiteisiin.

Pekkanen kiittelee kyselyyn vastanneita siitä, että he ovat olleet olennaisesti auttamassa pyöräilyn kehittämistä kaupungissa.

Kerralla kaupunki ei voi korjata kaikkea.

Ensimmäisenä pääpaino tulee olemaan koulujen läheiset alueet ja koulumatkojen pääalueet.  Pyöräreitit luokitellaan 1 ja 2 luokkiin. Pääpaino on nyt ykkösluokan reiteissä.

Kyselyyn kaupunki sai tukea Liikenneviraston Liikkumisen ohjaus –määrärahoista.

 

Lisätietoja:

Kaupungininsinööri Päivi Pekkanen, p 020 617 4418, paivi.pekkanenatimatra.fi (paivi[dot]pekkanen[at]imatra[dot]fi) 


 
 
Kaupunkipyörät tulevat parin viikon päästä


Pyöräilykyselyn ohella samaan Liikenneviraston Liikkumisen ohjaus –hankkeeseen kuuluu älysovellukseen perustuva kaupunkipyörähanke. Imatra on siinäkin mukana.
Alun perin kaupunkipyörien piti tulla katukuvaan jo tällä viikolla, mutta pyörätoimittajan sovellusongelmien vuoksi pyörät otetaan käyttöön vasta kesä-heinäkuun vaihteessa.
- Alkuperäinen toimittaja ei pystynytkään toteuttamaan suomenkielistä älylukkosovellusta. Me emme hyväksyneet englanninkielistä. Vaihdoimme hankkeeseen kumppanin, kaupungininsinööri Päivi Pekkanen sanoo.
Uusi toimittaja on Easybike. Se toimittaa kaupunkiin 50 pyörää.
Kaupunkiin tulee useita kymmeniä pyörien jättöalueita. Kaupunkipyörä on tarkoitettu lyhyille, puolen tunnin matkoille. Pyörän käyttöön voi lunastaa myös kausikortin.

 

Pyöräverkon yhteystoiveet

  • Päällystetty reitti Aholan alueelle
  • Imatralle tulevalle ulkopaikkauntalaiselle maisemareitti, jossa voisi nähdä pienen palan Venäjää.
  • Vaihtoehtoinen reittivaihtoehto 6-tien suuntaiselle liikenteelle.
  • Rajavartioston kanssa tulisi keskustella mahdollisimman sujuvasta ja suorasta reitistä Kurkvuoreen ja kuutostien yli .
  • Pyörätien tarve tien kapeudesta johtuen.
  • Vallinkoskentien päällyste parempaan kuntoon. Tiellä kulkee paljon autoja kovaa ja joskus hevosia -> tie turvallisemmaksi
  • Pyörätie puuttuu. Työmatkapyöräilyä ja Imatra-Svetokorskin välin pyöräilijöitä kesäkaudella riittävän paljon. Suhteellisen kovaa ajavaa raskasta liikennettä.