Överlåtelse av abonnemang och användningsavtal till en ny ägare
Vatten- och avloppskontrakt överförs inte automatiskt till den nya ägaren när fastigheten överlåts. I samband med ägarbyte ska ändringen anmälas med hjälp av formuläret som finns på denna sida.
Gamla vattenkontrakt överförs till den nya ägaren efter anmälan. Förvärvaren förbinder sig att följa villkoren i det överlåtna avtalet med anmälan. Samtidigt upphör kontraktet mellan överlåtaren och Imatra Vede.
Suomi.fi-identifikation används i den elektroniska anmälan. Både säljaren och köparen måste fylla i en egen kopia av blanketten.
I samband med ägarbytet kontrollerar Imatran Vesi fastighetens vattenkontraktsstatus. Om det finns brister i höjdinformationen i entreprenaden kommer fastigheten att behöva jämnas ut, i så fall måste utjämningsteamet gå in i fastigheten.
Om informationen i det tidigare kontraktet är aktuell, kommer kontrakten att överföras direkt till den nya ägaren. Om det finns brister i de gamla kontrakten förnyas kontrakten och skickas till den nya ägaren för underskrift.
Om det inte går att anmäla elektroniskt kan du även lämna in en kopia av köpebrevet och vattenmätarställningen till Imatra Vedes kundtjänst. Informationen kan skickas via e-post till vattenfaktureringimatra.fi (vattenfakturering[at]imatra[dot]fi) eller till kundtjänst på Imatra Vesi/Laskutus, Virastokatu 2, 55100 Imatra.
För mer information om vattendebitering, sid. 020 617 4343 på vardagar klockan 12-15.