Bild
Mormor står i gången på mjölktåget.
I juni hämtades tidigare Imatrabor av mjölktåget.

Mjölktågskampanjen ökade viljan att flytta tillbaka

Släpp
28.9.2023 09: 54
Kampanjen nådde 3,5 miljoner människor. Se ett videoklipp om Mjölktåget.

Mjölktåget var ingen bergochdalbana.

Fokus för årets största varumärkesmarknadsföringskampanj i staden Imatra var Usko mummoa-videon och mjölktåget hem.

Flerkanalskampanjen startade den 9 maj och kanalerna var YouTube, Google, Facebook, Instagram, Finnkino-biografer, Ruutu-tjänst och utomhusreklam.

– Inbjudningar till mjölktåget till tidigare invånare i Imatra, cirka 3000 30 exemplar, postades under våren. Tågstolarna fylldes snabbt. Cirka 140 personer reste till Imatra med mjölktåget med Imatras mormor fredagen den XNUMX juni, marknadschef Katri Storhammar berättar.

Efter tågresan togs mjölktågsresenärerna till teatern, där de fick höra om Imatras möjligheter för invandrare.

30 000 personer fick lära känna Imatras möjligheter

Kampanjen byggde upp ett positivt Imatra-varumärke. Kampanjen nådde totalt 3,5 miljoner människor (motsvarande kampanj 2022: 2,8 miljoner)dessutom visades annonser på olika kanaler mer än 5 miljoner gånger.

Med hjälp av kampanjen har över 30 000 personer stiftat bekantskap med Imatras möjligheter för flyttare (asuimatralla.fi).

- Enligt forskning har flest potentiella migranter bott i staden tidigare, utifrån vilken målgruppen valdes ut. Resident marketing är ett långsiktigt arbete och den första kampanjen som gjordes direkt för denna målgrupp överträffade målen, säger VD:n för Imatra Base Camp Oy Jukka Aallikko.

– Under tågresan gjordes en lägenhetsaffär, och vi hörde flera planer på att återvända till Imatra. Kampanjen lämnade ett mycket positivt intryck på de som kom hem med mjölktåget, liksom på andra som nåddes av kampanjen, fortsätter Storhammar.

Viljan att flytta finns

En undersökning gjordes för de som anmälde sig till mjölktåget och 62 procent av de tillfrågade uppgav att inbjudan, mjölktågsresan och informationstillfället på teatern ökade deras vilja att flytta till Imatra.

– Även de åtalade 42 % planerar att flytta till Imatra, Storhammar jublar.

Mer information:

VD Jukka Aallikko, Imatra Base Camp, jukka.aallikkoatimatra.fi (jukka[dot]aalikko[at]imatra[dot]fi), tel 020 617 7007