Bild
Observationsbild av stationen från sidan mot Tainionkoskenentie. Futudesign.
Observationsbild av stationen från sidan mot Tainionkoskenentie. Futudesign.

Matkaasemas satsning för beslutsfattare att skissa på under våren

Släpp
13.2.2023 18: 28
Se de senaste iakttagelserna.

Enligt aktuell information startar bygget av Imatras nya passagerarstation våren 2024.

Bland rådsgrupperna har resestationen höjts till nummer ett i stadens investeringsplaner. Investeringsbeslutet är tänkt att fattas i mars-april.

Till en början planerades en ny byggnad med en spektakulär baldakin som resestation. Då var prisuppskattningen 9,2 miljoner euro. I oktober meddelade dock staden, att planen av kostnadsskäl slopas och en del av den gamla tågstationsfastigheten bevaras. Den senaste, preliminära prisuppskattningen är 5-6 miljoner euro. 

Observationsbild från nivån på stationsbron. Futudesign.

Även affärs- och kontorslokaler

En delbesparing av den gamla centralstationen innebär att den nuvarande byggnadens flygel i riktning mot Tainionkoskenentie bör rivas. Parkeringsplatser skulle byggas i dess ställe.

Översta, eller tredje, våningen i den del av fastigheten som ska bevaras ska rivas, som nu reser sig till stationsperrongen, och i dess ställe byggs ett väntskjul mindre än den tidigare planen. Resten av fastigheten som ska bevaras kommer att renoveras.

Bruttoarean för passagerarstationen kommer att vara 3218 1958 kvadratmeter och den användbara ytan blir XNUMX XNUMX kvadratmeter. Förutom vänte-, underhålls- och rasytor planeras affärs- och kontorsytor för fastigheten. En del av ytorna kommer också att reserveras för civilförsvarets lokaler.

– När vi får en investeringspolicy kommer vi genast att påbörja en mer detaljerad teknisk planering som ska vara klar under hösten. Sedan kommer vi att kunna lämna anbud i slutet av detta år och bygget kan påbörjas våren 2024. Design och marknadsföring av affärslokaler kommer också att ta sin egen tid, VD för Mitra Imatra rakenuttaja Oy Lassi Nurmi berättar.

Bifogat är de senaste observationsbilderna på den nya resestationen. De är gjorda av Arkitehtitoimisto Futudesing.

Mer information:

VD Lassi Nurmi, Mitra, tel 05 2352830, lassi gräsatmitra.fi (lassi[dot]nurmi[at]mitra[dot]fi) 

Observationsbild från framsidan av stationen. Futudesign.

Kommentarer 5 st

Anonymous4359
söndag
07/07/2024
16:21

Det är bra att det blir affärslokaler...

Det är bra att det blir affärslokaler. Man kan lätt köpa snacks etc. Det skulle säkert finnas kunder.

Nilen
tisdag
14/03/2023
18:28

Kan du göra så att...

Kan det gå att göra så att det blir fler än 2 spår, så att det blir fler tåg? Tågschemat är fruktansvärt i Imatra.

Risto Oinonen
onsdag
15/02/2023
11:38

🤔.. arkitektkontoret...

🤔.. utifrån bilderna på arkitektkontoret skulle planen att använda den gamla byggnaden verka rimlig och stadsbilden med landskapet passande...👍

Juha Lappalainen
tisdag
14/02/2023
21:08

Okej tågstationens tak skulle vara...

Ok, taket på tågstationen skulle vara bra att fortsätta in på spåret så det skulle inte bli vinterunderhåll Om vänteplatsen är varm så är det bra. Låt oss fortsätta med endast yttertaket. Ett ånglok skulle vara en bra turistattraktion ovanpå den gamla järnvägsbron. Tillgången till den gamla bron skulle kunna blockeras med en plexiglasvägg eller genom att avbryta tillfarten till det gamla spåret. Utsikten skulle vara söt.

Asko Paakkinen
tisdag
14/02/2023
13:15

Det skulle vara...

Man kunde ha tänkt på ett litet hotell i den flygeln mot Tainikosti, men det är i alla fall ont om dem då och då?

Skriv en kommentar

CAPTCHA
Skriv de tecken som visas på bilden.