Privatpersoner, förvaltare, föreningar, företag, myndigheter och andra organisationer kan lämna informationsförfrågningar till staden.
Offentlighetslagens utgångspunkt är att kommunen utan dröjsmål ska behandla begäran om handlingar. Lagen föreskriver en tidsfrist på två veckor i vanliga fall och en månad i ärenden som kräver mer krävande informationssökning. Bekräftelse på mottagande av begäran om information och meddelande om vidtagande av åtgärder kommer att levereras till kunden omedelbart.
Begäran om information ska lämnas till stadsregistret via e-post: registerimatra.fi (kirjaamo[at]imatra[dot]fi) eller per post: Staden Imatra, registret, Virastokatu 2, 55100 Imatra. På registret registreras informationsförfrågan i ärendehanteringssystemet, vidarebefordras till den som förbereder svaret och processen inleds. Du kan också lämna in en begäran om information per telefon, via elektroniska tjänster eller personligen.
Begäran om information om allmänna handlingar
Begäran om information inte allmänna handlingar
Begäran om rättelse av registeruppgifter
För krävande och särskilt krävande informationssökningar kan kunden komma att debiteras en avgift enligt den avgift som fastställts av fullmäktige (gäller ej andra myndigheter). En avgift tas också ut om handlingar behöver kopieras och skickas med posten. Kunden kommer att informeras om detta separat.
Konfidentiell och känslig information levereras med krypterad e-post, post eller personligen.
Processen för behandling av informationsförfrågningar i staden Imatra