Bild
Rosa buss på vägen. Texten på sidan av bussen lyder: Låt oss resa i grupper.

Ett gemensamt kollektivtrafikområde kommer till Villmanstrand och Imatra

Släpp
16.2.2023 12: 00
Städerna bestämmer sina egna behov och betalar, men Villmanstrand organiserar.

Villmanstrand och Imatra har förhandlat fram ett gemensamt regionalt kollektivtrafikområde. I praktiken innebär det att en behörig myndighet ansvarar för att organisera kollektivtrafiken både i städerna Villmanstrand och Imatra och mellan dem.

I förhandlingarna har nu planer på gemensam kollektivtrafikkostnadsdelning och värdkommunmodellen.

Villmanstrand skulle fungera som värdkommun för att ordna busstrafik. En ny kollektivtrafiknämnd med fem ledamöter skulle ansvara för verksamheten. Tre av dessa skulle komma från Villmanstrand och två från Imatra.

Varje stad betalar endast sina egna kollektivtrafikkostnader och gör enligt sin egen budget en presentation för styrelsen om kollektivtrafikens servicenivå i sin stad.

– Behovet av mängden och tidtabellerna för kollektivtrafiken är fortfarande definierat i städerna, men de administrativa besluten om dessa fattas av värdkommunen, det vill säga Villmanstrand, Imatras stadsingenjör Päivi Ala-Vannesluoma klargöra planer.

För trafik mellan städer betalar Imatra 40 procent och Villmanstrand 60 procent.

-Denna kostnadsfördelning är uppdelad utifrån hur många passagerare det är från olika städer. Den viktade andelen Villmanstrand beror på att Villmanstrandsborna använder mer utrymme i Villmanstrands centrum-Joutseno stadsingenjör Olli Hirvonen Om Villmanstrand.

Kostnadsfördelningen ses över varje år. Administrativa kostnader fördelas efter antal invånare.

Från tre till en arrangör

För närvarande organiseras kollektivtrafiken i regionen Imatra-Villmanstrand av tre behöriga myndigheter, det vill säga städerna Villmanstrand och Imatra och Sydöstra Finlands ELY-center. ELY-centret organiserar idag transporter mellan städer.

ELY-centralen har meddelat att man inte längre avser att använda tillvalsrätten att organisera intercitytrafik.

Vad är fördelen med förändringen?

Det regionala kollektivtrafikområdet skulle i framtiden möjliggöra enhetliga biljett-, betalnings- och informationssystem i hela området. Dessutom skulle det förenkla upphandling, samordning av tidtabeller samt kommunikation och marknadsföring.

Inom det regionala kollektivtrafikområdet är det enklare att betala och resandet smidigare.

Tillgängligheten för exempelvis Yrkeshögskolan LAB och LUT University från Imatra kan också förbättras när all trafik är en myndighets ansvar.

Hur går förberedelserna?

Inrättandet av ett gemensamt kollektivtrafikområde kräver en ändring av trafiktjänstlagen, eftersom behöriga myndigheter måste omdefinieras.

Målet är att lagändringen ska kunna träda i kraft den 1.1.2024 januari XNUMX.

Planerna ska presenteras i Imatras stadsutvecklingskommitté den 21.2. och följande dag, 22.2. Vid Villmanstrands stadsbyggnadsnämnd. Därefter avgörs ärendet av stadsstyrelser och kommunfullmäktige.

Ämnet tillkännagavs för första gången sommaren 2022.

Mer information:

Villmanstrands stadsingenjör Olli Hirvonen. tel. 040 6701566, var.monstruösatlappeenranta.fi (olli[dot]hirvonen[at]lappeenranta[dot]fi)

Imatra stadsingenjör Päivi Ala-Vannesluoma, tel 020 617 4418 paivi nedre fälgveckatimatra.fi (paivi[dot]ala-vannesluoma[at]imatra[dot]fi)

Kommentarer 2 st

Mie
måndag
26/08/2024
07:03

För Imatra skolbarn...

Imatras skolbarn behöver en 90-dagarsbiljett tillbaka. Det finns inte längre en biljett för hela året.

Liisi Nevalainen
torsdag
16/02/2023
18:59

Imatra och Villmanstrand...

En smidig busstrafik mellan Imatra och Villmanstrand skulle vara trevligt. Det vore trevligt för bland annat pendlare och studenter.

Skriv en kommentar

CAPTCHA
Skriv de tecken som visas på bilden.