På skolnivå
- En tydlig definition av det önskade beteendet
- Lära ut det önskade beteendet
- Användning av bra feedback som i första hand fokuserar på framgångar
- omedelbar, fokuserar på beteende, åtminstone i inlärningsfasen, regelbundet, rättvist (Närhi, 2017)
- vanliga sätt för vuxna att ingripa i oönskat beteende
- Vuxna måste ha gemensamma sätt att agera!
På årskursnivå
- Tydliga regler och förväntningar på beteende
- Struktur (t.ex. tystnadsskylt, arbetsordning synlig), rutiner!
- Tydligt givna instruktioner, förutsägbarhet i situationer
- Uppmuntrande feedback
- Arbetsuppgifter på rätt nivå (zon för proximal utveckling), alternativa sätt att utföra uppgifter -> individuell progression
- Elevernas intressen beaktas -> elevernas deltagande
- Sittarrangemang, ta pauser, varierande uppgiftstyper/material
- Funktionalitet
- Tillräckligt vuxen uppmärksamhet