
Staden Imatra förstärker centralstationen
I väntan på den förnyade stationen kommer staden att förhöja stationens utseende redan i sommar.
- Vi vill att människor som kommer hit ska må bra så fort de kliver av tåget, och resenärerna kan spendera sin väntetid i bekvämare lokaler. För tillfället ser positionen ganska trist ut, vitalitetsledare Susanna Issakainen säger.
Arbetet med att förbättra inredningen har redan påbörjats. Ett lokalt företag målar väggytor i orange och vitt i enlighet med stadens varumärke.
Bilder kommer till fönsterytorna. En fotokonstnär och designer från Imatra har stått för att fräscha upp den visuella looken Henry Frondelius.
Bilderna som dyker upp i fönstren i de gamla affärslokalerna är från bildbanken i staden Imatra, som visar området Imatra. Å andra sidan är Frondelius placerade i fönstren på övervåningens stationsbron och i trapphuset konstverk.

Dessutom piggas uteutrymmena upp med blomsterplanteringar och det satsas på guidade turer. Imatran Base Camp har beställt nya informations- och guidetavlor för stationen. Det kommer även att finnas en separat vägg på mittplattformen för den som vill föreviga sina egna taggar.

-Att förbättra utseendet på stationen har pratats om länge och nu får vi implementera det i enlighet med stadens strategi med lokala operatörer, säger Issakainen.
Fotoverken och väggmålningarna ska vara klara redan den 30.6 juni. förbi. Det finns planer på att fräscha upp fler väntplatser med bildkonst under de kommande månaderna.
Renovering framöver
Imatras centralstation väntar på omfattande renovering och partiell rivning.
Enligt nuvarande planer ska flygeln i riktning mot Tainionkoskenentie rivas.
Mer information:
vitalitetsdirektör Susanna Issakainen, tel 020 617 2201, susanna.issakainenimatra.fi (susanna[dot]issakainen[at]imatra[dot]fi)
Järnvägsverket: Imatras förnyade stationsperrong kommer att tas i bruk
Området för Imatra-stationen och stationsplattformen har modifierats på ett betydande sätt under projektets gång.
- Den nya piren ligger i samma område som den gamla. Vägen till plattformen är barriärfri och eventuella förändringar av Imatras stationsbyggnad kommer inte att påverka den. Den nya hiss- och trappförbindelsen leder nu till stationsperrongen direkt från Tainionkoskenentie. Två nya tak för tågresenärer har byggts på plattformsområdet. Dessutom har belysnings-, skyltnings- och annonseringssystemet förnyats, projektledaren ansvarig för järnvägsprojektet Luumäki–Imatra Joonas Hämäläinen Berättar om Järnvägsverket.
Stationsplattformens fleråriga process
Färdigställandet och driftsättningen av Imatra stationsplattform är kulmen på en lång planerings- och byggprocess. Byggplaneringen för Imatra stationsområde påbörjades 2018. Planeringen av den nya järnvägsbron vid Mansikkakoski påbörjades redan 2017.
Bygget av dubbelspåret mellan Joutseno och Imatra startade i slutet av 2019 och dubbelspåret togs i drift midsommar 2022, då även den nya gångtunneln vid Tainionkoskenentie stod klar. Mansikkakoskis nya järnvägsbro började byggas i januari 2019. Bron stod färdig i december 2020. Hela längden av Imatras nya stationsplattform togs i drift i oktober 2022.
Renoveringsarbetet på den gamla Mansikkakoski järnvägsbron, som också ingår i järnvägsprojektet Luumäki–Imatra, kommer att slutföras hösten 2023.
Tillgänglighet betjänar alla passagerare
Utöver den barriärfria tillfartsvägen gynnar de ändringar som gjorts på stationsplattformen alla passagerare. Till exempel går trappräcken intill hissen på två olika höjder och trappstegen är halkfria. Uppmärksamhet har också ägnats åt adekvat belysning.
Det finns inga branta backar eller sluttningar i kajområdet på barriärfria sträckor. De nya skärmtaken har även plats för rullstol. Biljettautomaten har flyttats till stationsperrongen. Assistansservicepunkten för Imatra-stationen kommer att finnas kvar på sin gamla plats framför stationen. I framtiden kommer det att vara bekvämare att använda plattformsområdet även på vintern, eftersom värmekablarna håller trappan varm och säkrare att använda.
Mer information:
Joonas Hämäläinen, projektansvarig för projektet, Järnvägsverket, tel 029 534 3536, förnamn Efternamnvayla.fi (förnamn[punkt]efternamn[at]vayla[punkt]fi)
Jussi Palo, projektledare, Welado Oy, tel 045 110 3720, förnamn Efternamnwelado.fi (förnamn[punkt]efternamn[at]welado[punkt]fi)
Projektets hemsida: https://www.vayla.fi/luumaki-imatra-ratahanke