Bild
Traktorn lastar snö på lastbilsflaket.
Den här vintern har plöjningen tagit så mycket tid att annat arbete har behövt dras ner. Vi har till exempel inte hunnit minska invallningarna av korsningsområden på samma sätt som på vintrar med mindre snö.

Jävla plogbilar - alltid på fel plats

Släpp
25.2.2022 14: 59
Enligt lagen ansvarar staden för underhållet av stadens gator. Fastighetsägaren å sin sida ansvarar för tomten och skötseln av gatuområdet intill tomten.

En välbekant syn från i vinter: under natten har en gigantisk snövall dykt upp framför din egen trädgård. Innan du lämnar gården måste du ta en snöskyffel och en snöskyffel.

Eller det här: tjugo centimeter snö har fallit, men plogbilen syns eller hörs varken. Plogutrustning besökte den intilliggande gatan för fem timmar sedan.

Kommunmedborgaren flippar ut i tankarna: P*rkelee plogbilar.

Kipa plöjer gatorna

Alla dessa problem är Imatras fastighets- och regionaltjänst Kipan bekant för de anställda.

Kipa sköter gatuunderhållet. Den får instruktioner och finansiering från stadsbyggnadsnämnden.

— Styrelsen bestämmer kvalitetsnivån och tilldelningen. Dessa tilldelas Mitra och Mitra köper i sin tur tjänsten av Kipa, stadsingenjören Päivi Ala-Vannesluoma guide.

Kipa gör en stor del av arbetet själv. Dessutom köps arbeten från underleverantörer.

Tre behandlingsklasser

Det finns cirka 500 kilometer plogarbara vägar i Imatra. Eftersom plogbilen måste köra på båda sidor om gatan samlas tusentals kilometer på.

Gatorna är uppdelade i tre behandlingskategorier.

— Klassindelningen förklarar varför grannens väg kan plogas många timmar tidigare än ens hemgata: om gatorna tillhör en annan klass plogas de vid en annan tidpunkt. Vilken kategori någon gata tillhör bestäms utifrån gatans läge och trafikmängden, Kipas arbetsledare Kimmo Kauhanen berättar.

Den första kategorin omfattar huvudvägar och cykelvägarna längs dessa. Dessa gator plogas när tre centimeter snö har fallit en vardag eller fem centimeter på en helg.

Andra klassens gator är så kallade samlargator och tredje klassen är bostadsgator. Vi går till dessa gator på separat order av Kipas vakthavande befäl.

Gatuplogningen börjar vanligtvis klockan två på morgonen. Målet är att ha huvudgatorna och cykelvägarna plogade när morgontrafiken startar.

För det mesta kan alla gator plogas på eftermiddagen.

— Det längsta en anställd gör en hektisk dag är 14 timmar, Kipas vd Markku Puuska säger.

Att undvika vallar är svårt

Men hur är det med vallarna? Finns det verkligen inget man kan göra åt dem?

I princip är det, svarar arbetsledaren Kauhanen. Det går bra att vända några maskiner vid tomtkorsningen så att snön inte blir ett hinder.

Problemet försvinner dock inte: genom att göra detta flyttar snön till en annan plats och smalnar av till exempel de redan avsmalnande gatorna på grund av den stora mängden snö.

För det andra handlar det också om resurser.

Att städa upp markanslutningar tar tid och tid lönar sig.

— I teorin skulle till exempel äldres eller sjukas abonnemang kunna städas. För det skulle dock något slags system behöva skapas och medel anslås för att täcka merkostnaderna, säger Puuska.

Och som om det inte vore tillräckligt med plöjning knackar nästa jobb på dörren: snart brottas vi med smältvatten.

— Fastighetsägaren bör i god tid försäkra sig om att gatutrumman på den egna tomten inte är blockerad och att smältvattnet kan rinna, råder Kauhanen.

En gång i månaden öppnar Imatra bakgrunden till aktuella saker på denna sida. Du kan påverka vilka ämnen som diskuteras på sidan. Svara på enkäten: imatra.fi/taustaslakymä

Vem svarar?

Stadens och invånarnas ansvar har definierats i lagen om gatuhållning.

Fastighetsägaren ansvarar för

  • landförbindelser
  • gårdsområden
  • tomten kantas av lätta körfält, kulvertar och kulvertar.

Staden ansvarar för alla andra områden.

Snö får inte flyttas utanför ens fastighet: fastighetsägaren får inte skjuta snö på en grannes eller stadens mark.

Ägaren till hyrestomten ansvarar för sin tomt på samma sätt som ägaren till tomten.

Gatuunderhållsansvar som bild