Bild
Imatra har sex busslinjer.

Skolor och service kan nås med buss

Släpp
19.9.2021 10: 19
En fungerande kollektivtrafik gör det lättare för medborgarna att röra sig och minskar klimatutsläppen. Vid planering av busslinjer försöker vi ta hänsyn till så många kommuninvånares behov som möjligt.

Bussar transporterar hundratals passagerare på Imatra varje dag: skolbarn går till skolan, vuxna går till jobbet, hobbyer och tjänster.

Målet är att betjäna så många av kommunerna som möjligt så bra som möjligt.

Det är ett riktigt pussel: att planera scheman och rutter är inte lätt, eftersom det finns många saker att tänka på.

Betoning på skolcentra

Det finns för närvarande sex busslinjer i Imatras lokaltrafik.

Ruttplanering utgår från var människor bor.

- Linjerna fokuserar på fungerande transportförbindelser till Vuoksenniska, Mansikkala och Koske skolcentrum, trafikplanerare Kaisa Pohjola berättar.

Linjer som betjänar skolbarn gynnar även andra resenärer, eftersom en stor del av Imatras butiker, tjänster och arbetsplatser ligger nära skolcentrum.

Någon måste alltid vänta

Tidtabellerna planeras i samarbete med skolorna, eftersom barnen måste ta sig till skolan med buss på morgonen och hem på eftermiddagen.

Målet är att det inte skulle bli långa väntetider. Ändå måste någon alltid vänta.

-Skoldagen för elever i olika åldrar börjar och slutar vid lite olika tidpunkter, till exempel är vissa fem minuter över timmen och vissa tio minuter över ordinarie timme. En del kommer oundvikligen att behöva vänta på bussen, men vi strävar efter att hålla tiden så kort som möjligt, säger Pohjola.

Förutom skolor finns det andra saker att tänka på i scheman. Bussar ska kunna nå till exempel långväga bussar och tåg och även pendlarnas dygnsrytm ska beaktas.

Biljettintäkterna täcker en liten del av kostnaderna

Att organisera kollektivtrafik är inte billigt. Biljettintäkterna täcker ungefär en femtedel av kostnaderna för kollektivtrafiken i Imatra. Resten ska betalas med statligt stöd och kommunala medel.

Biljettpriserna beslutas årligen av kommunfullmäktige.

Priset på en enskild biljett varierar beroende på vilken typ av biljett och var man kan köpa den.

Det är billigast att köpa en engångsbiljett genom att ladda värdet på stadens eget biljettkort iLipu, dyrast är att betala biljetten kontant på bussen.

– På så sätt vill vi uppmuntra resenärerna att använda vår egen biljett, konstaterar Pohjola.

Återkopplingen indikerar behovet av förändring

Feedback om kollektivtrafikens funktionalitet ges till staden med jämna mellanrum.

Det är bra, för utan feedback vet man inte vad som behöver ändras. I återkopplingen har man till exempel önskat bättre tillgång till butiker.

– Som ett resultat av detta förbättrade vi förbindelserna till Mansikkala och Imatrankoski, säger Pohjola.

Ett nytt marknadsföringsprojekt för kollektivtrafiken lanseras också, i samband med att man också frågar invånarnas åsikter.

– Ett av målen med projektet är att kommunicera saker till kunderna ännu bättre.

Många sätt att betala för en biljett

  • iTicket
    • till försäljning i bussar och i stadshusets kundtjänst
    • kortet kan laddas med pengar, enkelbiljetter eller säsongskort
  • mobilapplikationer PayiQ
    • ett program som kan laddas ner till din telefon
    • enkelbiljetter och säsongskort finns till försäljning
  •  kontant på bussen
  • biljettpriser och annan information: imatra.fi/jokkoliikken

Kollektivtrafikens år 2020

  • Under året har 243 015 resor gjorts
  • Totala kostnader 1,7 miljoner euro
  • Biljettintäkter 0,326 miljoner euro
  • Statligt stöd 0,478 miljoner euro
  • Stadens stöd är 0,895 miljoner euro