
Den centrala transportstationen övervägs för rivning i Imatra
Ödet för Imatras centrala transportstation är rivning. I dag gav kommunfullmäktige som vägledning tillstånd till sin representant på bolagsstämman att planera avyttringen av den gamla fastigheten.
Imatra rymd- och säkerhetschef Sami Turunen presenterade fastighetsskicksrapporterna för styrelsen. Baserat på dem är den centrala transportstationen i dåligt skick. Uppskattningen av strukturella konditionsstudier för akuta reparationer under de kommande fyra åren är mer än två miljoner euro.
─ Alla ytor skulle också behöva förnyas. Det skulle över tid öka kostnaderna till runt åtta miljoner euro, konstaterar Turunen.
Fastighetsbolaget ägs av tio olika parter. De största av dessa är staden Imatra, senatens fastigheter, Folkpensionsanstalten och Mehiläinen. De största ägarna är inte villiga att satsa på att renovera en tom byggnad.
─ Vi kommer att presentera för fastighetsbolagets bolagsstämma att fastigheten ska rivas och affärslokalerna i Imatraregionen ska starta en projektplan för att bygga en kompakt och modern station på platsen, säger Turunen som är ordförande i fastighetsbolagets styrelse.
Strukturförändringarna, förändringen i verksamhetskulturen och det rådande marknadsläget har gjort att cirka 85 procent av lokalerna för närvarande står tomma. Staden betalar idag cirka 150 000 euro per år för tomma lokaler. Dessutom är skicket på fastigheten dåligt.
Går det som planerat kan fastigheten byggd 1977 rivas tidigast sommaren 2021.
Mer information:
Anläggnings- och säkerhetschef Sami Turunen, telefon: 020 617 4450, sami.turunenimatra.fi (sami[dot]turunen[at]imatra[dot]fi)