Bild
Städer letar också febrilt efter nya sätt att kommunicera.

Blogg: Tomprat fungerar inte heller i kommunal kommunikation

Släpp
12.9.2018 19: 32
Förändringen har redan blivit ett förbannelseord för många. Så var det, men faktum är att förändringsflödet tar tid. 
Under de senaste tio åren har kommunikationen också tagit ett stort steg i förändring. Information som leds av en myndighet har övergått till kommunikation, där kommunikation tillhör alla.

Var och en av oss har blivit ett medium. Vi kan kommentera världen utan betalda plattformar som har vissa publiceringskriterier. Naturligtvis har detta skapat förvirring om vad som är den andra sidan av frihet, dvs ansvar.

Kommuner har också tvingats gå från att informera sig själva till interaktiv kommunikation. Höpinäjargon spelas inte längre.

Imatra förnyade sitt varumärke för lite över ett år sedan till orange. Orange energi har också använts för kommunikation. I enlighet med den nya kommunallagen är vår huvudkanal hemsidan där vi är först med att publicera ärenden som rör staden.

I detta avseende går vi ganska bra, antalet besökare är imatra.fi-sidorna växte med i genomsnitt 10 procent per år, upp till 35 procent under de bästa månaderna. Ett stort tack riktas till utvecklingen av vår egen nyhetsbevakning och webbförnyelsen som vi fått bra tips för från stadsborna. Förhandsundersökningar hjälpte till att hitta en ny riktning.

Tillväxttakten går också upp i stadens sociala medier. på Facebook vi har redan 5593 följare, medan det 2014 var 961 följare. Under det senaste året har antalet följare vuxit snabbt. Och vad som är bäst, publikationerna kommenteras också. Tack.

Också på Instagram vi klarar oss väldigt bra i kommunjämförelsen genom att mäta antalet följare. Även på Twitter vi är vid gott mod Youtube utan att glömma. Du behöver bara tänka på vad och hur du delar på olika kanaler.

Nu vill vi vidareutveckla kvaliteten på kommunikationen. Vi vet att det aldrig blir för mycket kommunikation eller att den inte når av någon anledning. Det kan ibland vara så att kommunikation inte är trevligt om ens egen åsikt är motsägelsefull. I det här fallet måste man fundera över sätt att göra deltagandet bättre redan innan beslut har fattats.

För att kunna utveckla vår kommunikation och fundera över vilka kanaler vi följs gjorde vi en undersökning. Vi hoppas att du svarar på den via bifogad länk eller med en pappersblankett, som kan erhållas från bibliotek och kommunhusets kundtjänst. Svarstiden är 28.9. fram tills.

Länk till undersökning härifrån.

En sak till. Vi har inte glömt mer traditionell kommunikation. Invånartidningen kommer att ges ut i slutet av denna vecka i alla hem i Imatra. Dess huvudtema denna gång är Imatra och hållbar utveckling. Tidningen kan också läsas från slutet av veckan på webbplatsen imatra.fi.

 

Liisa Hupli-Oinonen

Kommunikationschef för staden Imatra

liisa.hupli-oinonenatimatra.fi