Bild
Tre barn på galgarna. Två sitter på marken och tar på sig skor. Ett barn står bakom dem med ytterkläder på.

Mobiltelefonförbudet och stödreformen kommer att stärka vardagen i skolorna

Släpp
18.9.2025 10: 07
Grunderna är dock desamma: lärande, utveckling och välbefinnande är kärnan i undervisningen.

Småbarnspedagogiken och skolorna inledde sitt skolarbete på traditionellt sätt, men på gränsen till något nytt. Den nya lagen om grundläggande utbildning trädde i kraft i början av augusti. Den förde nya nyanser i vardagen för förskole- och grundutbildningsstudenter samt gymnasieelever.

Grundprinciperna är dock desamma: fokus för aktiviteterna ligger på barns och ungas lärande, utveckling och välbefinnande.

Stödreformen kommer att förändra hur skolorna fungerar.

En förändring som hösten medförde är reformen av lärandestödet. Tidigare gavs stöd enligt en trestegsmodell, där stödformer lades till i tre steg beroende på barnets behov. Nu stöds lärandet främst inom barnets egen klass, till exempel genom att erbjuda stödjande handledning.

Differentieringsmetoder används också mer än tidigare. I praktiken innebär det att undervisnings- och läromedel anpassas till elevernas behov, till exempel genom att dela upp uppgifter i mindre delar eller ge mer begåvade elever ytterligare utmaningar.

– Det finns många frågor och funderingar kring reformen som vi ännu inte kan besvara. Arbetet går dock framåt och vi gör ständigt därefter. Vi utvecklar dessa nya åtgärder så att alla barn och unga får stöd lika och jämlikt, säger chefen för utbildning och ungdom. Minna Rovio.

Mobila enheter har förblivit dolda

Den reviderade grundutbildningslagen anger också riktlinjer för användning av mobila enheter i skolor – användning av mobila enheter är inte tillåten under skoldagar. Enligt Rovio har den nya policyn mottagits mycket positivt i Imatra.

– Mobiltelefonfrågan har utvecklats riktigt bra. Det har varit positiv respons från alla parter: lärare, vårdnadshavare och elever.

– Vi genomför just nu den första undersökningen gällande mobiltelefonförbudet för elever i årskurs 7–9. Undersökningen kommer att ge information om hur vi kommer att utforma policyn framöver. Målet är att involvera både ungdomar och personal i detta, fortsätter Rovio.

Det finns ett nära samarbete mellan förskolepedagogik och grundläggande utbildning.

Hösten är en tid för att lära känna varandra inom förskolepedagogiken.

– Vi övar på att lära känna varandra, leka och få nya vänner. 
Samtidigt observerade lärarna barnens intresse 
mål och behov, enligt vilka de sedan planerar 
gruppaktiviteter, chef för småbarnspedagogik Minna Leinonen
berättar.

Småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen har ett nära samarbete. Under hösten kommer samarbetet mellan förskoleutbildning och skolor att intensifieras ytterligare.

– Vårt mål är en enhetlig skolväg som gör det enkelt för barn att gå från förskola till skola. Barnen lär sig de gemensamma principerna för hur det fungerar för förskoleklass och första klass. Detta underlättar det spännande 
övergångsfas.

Vardagliga grundprodukter för att stödja barns utveckling

Lek och rörelse är hörnstenarna i förskoleverksamheten.

– Vi kommer att fortsätta med beprövade verksamhetsmodeller. Vi kommer att hålla Good Day-samtal med familjer, där vi diskuterar viktiga frågor för barn, såsom kost, motion, lek och skärmtid. I år kommer vi att ägna särskild uppmärksamhet åt skärmtid, säger Leinonen.

– När grunderna i vardagen är i ordning kan ett barn växa och lära sig på ett balanserat sätt. Samtal med familjer är en viktig del av detta arbete, tillägger Leinonen.

 

Skriv en kommentar

CAPTCHA
Skriv de tecken som visas på bilden.