Jouko meddelar: Imatra bussar kommer att byta till Waltti-systemet den 2.6.2025 juni XNUMX
Jouko - Villmanstrandsregionens kollektivtrafik berättar historien i sitt tillkännagivande har uppdaterat serviceavtalet med Waltti Solutions Oy.
Enligt det uppdaterade avtalet kommer hela Villmanstrandsregionens kollektivtrafikområde från och med den 2.6.2025 juni XNUMX att övergå till Walttis servicesystem.
— Det innebär att användningen av biljett- och betalningssystemet Ridango iLippu som används i Imatra upphör den 1.6.2025 juni XNUMX, säger Villmanstrandsregionens kollektivtrafikchef. Terhi Koski.
För att förbättra regionala resor, betalnings- och kundinformation, och för att eliminera överlappande biljett- och betalningssystemkostnader, är det lämpligt att gå över till att använda samma biljett- och betalningssystem i hela det regionala området.
Imatra kommer att gå över till att använda Walts tjänster från början av sommartidtabellssäsongen den 2.6.2025 juni XNUMX.
När Ridango-systemet upphör kommer även användningen av iLippu-produkter i Imatras lokala transporter att upphöra. Produkter kan inte längre köpas från iLippu onlinebutik från 2.6. Från och med idag kommer biljettköp att överföras till Walts webbutik.
iLippu-kunder kan besöka kundtjänsten i Imatras stadshus för att skapa ett nytt Walti-konto.
— När en iLippu-kund besöker Imatra för att upprätta ett Waltti-kundkonto kontrollerar vi även de produkter som eventuellt kan överföras och återbetalas till dem, säger Koski.
När en kund byter från iLippu till Walt får de ett Jouko-resekort utan kostnad. I övriga fall debiteras resekort enligt prislistan. iLippu-produkter kan överföras eller återbetalas till kunder fram till 31.8.2025 augusti XNUMX.
Imatras bussar kommer också att få nya fordon och betalningsenheter från och med den 2.6 juni. Kundinformationen kommer också att överensstämma med övrig kollektivtrafik i Villmanstrandsregionen.
— Imatra-bussar på kartan och Google maps kommer att tas bort. Jouko ruttguide och Jouko-applikationen kommer att användas för statisk schemainformation, realtidsinformation och meddelanden när det är tekniskt möjligt, säger Koski.
Kontaktlös betalningsmetod fortsätter i Imatra – att användas i Villmanstrands och Villmanstrands-Imatras regionaltrafik i början av 2026
Imatra har använt kontaktlös cEMV kontaktlös betalning i sitt nuvarande system. Denna betalningsmetod i Imatra i zon D kommer att fortsätta med Walt.
I Villmanstrands kollektivtrafik och Villmanstrand-Imatra regiontrafik införs cEMV kontaktlös betalning den 1.1.2026 januari XNUMX, varefter den kontaktlösa betalningsmetoden kommer att användas i hela Villmanstrandsregionens kollektivtrafikområde.
— En biljett köpt med kontaktlös betalning är alltid billigare än en biljett köpt av föraren. Vid personlig betalning med bankkort får kunden också en så kallad takprisfördel, vilket innebär att systemet debiterar kunden det bästa priset för varje resa, säger Koski.
När en passagerare använder kortet på enheten beräknar den, baserat på kundens användning, hur många gånger det har använts under vilken tidsperiod och vilken biljettprodukt som är mest prisvärd för kunden.
Kommuninvånare och andra intressenter kommer att informeras mer i detalj om biljett- och betalningssystemets förändringar och effekter under våren. Villmanstrandsregionens kollektivtrafik ber om ursäkt för eventuella besvär eller besvär som ändringen medför.
Försäljnings- och användningsperioden för 90-dagars sommarbiljetten kommer att förlängas på grund av tidpunkten för Imatra-systembytet.
90-dagars sommarbiljetten, som redan är vanlig i Villmanstrand, får en förlängd försäljnings- och användningstid.
— Försäljningsperioden brukar vara under maj, men nu när Imatra gått över till Waltti-systemet har försäljningstiden förlängts till den 15.6.2025 juni XNUMX i hela Villmanstrandsregionens kollektivtrafikområde. Drifttiden kommer också att förlängas i september, säger Koski.
Sommarbiljettens giltighetstid förlängs till den 30.9.2025 september XNUMX, så att bytet av Imatras biljett- och betalningssystem medför så lite besvär för kunderna som möjligt.
Av säsongsprodukterna för kollektivtrafiken i Villmanstrandsregionen säljs 90-dagarssäsongprodukter främst som sommarbiljetter. En 90-dagars säsongsprodukt kan också användas ibland, till exempel i kampanjer, om möjligt.
Kundgrupperna för biljettprodukter är vuxna, barn i åldern 7-16 år, studenter och pensionärer i åldern 65+ eller pensionärer.
Den 90-dagars säsongsbetonade produkten kan köpas från iLippu onlinebutik mellan 1.5.2025 maj 1.6.2025 och XNUMX juni XNUMX, men den kan inte användas i Ridangos iLippu biljett- och betalningssystem.
En 2025-dagars säsongsprodukt köpt i maj 90 kan kostnadsfritt överföras till Waltis biljett- och betalningssystems resekonto på Imatras kundtjänst.
I Villmanstrand kan sommarbiljetter köpas i Walttis webbutik, Wink, Joutseno bibliotek och Aalefi kundtjänst.
Mer information:
Kollektivtrafikchef Terhi Koski, tel. 040 651 5599, terhi.koski
lappeenranta.fi (terhi[dot]koski[at]lappeenranta[dot]fi)
Waltti Solutions Oy är ägarbolag till behöriga kollektivtrafikmyndigheter, som tillhandahåller biljett-, betalnings- och informationssystemtjänster för kollektivtrafiken till sina ägare.
Jag tror att Waltti-kortet är…
Jag tycker att Waltti-kortet är praktiskt i den meningen att det inte bara är giltigt i Villmanstrand, utan även i Joensuu, till exempel. Så att du inte behöver ha alla typer av kort om du besöker olika städer i Karelen, till exempel för arbete, studier eller för att hälsa på bekanta och släktingar.
Avsikten är tydligen...
Tydligen är planen att helt stoppa kollektivtrafiken i Imatra.
Som tidigare Villmanstrandsbo har jag både ett Waltti och detta Imatra-kort. Att använda Imatra ridango-kortet och hålla schemat är mycket bättre än en folkmassa och en röra av valser. I januari besökte vi Villmanstrand och Centralsjukhuset igen för en omväxling. Men när jag fick slut på pengar på min plånbok kunde jag inte ladda ner den efter en lång paus, och jag kunde inte hitta en tidtabell för den linje jag ville ha. Ja, det finns en informationstavla vid centralsjukhusets hållplats, men inte vid varje hållplats, som här bredvid stadsmarknaden, dit expresslinjen 101 går. Jo, det var lättare att gå till stationen och köpa en tågbiljett, vilket är billigare än bussen från Imatra till Villmanstrand. Du måste gå en bit, men att dra ner på ditt schema för kvällar och helger har redan gjort det.
Skriv en kommentar