Bild
Malonsaari bro.
Natur och livsrum är attraktiva i Imatra.

Imatras renlighet och bostadsyta är attraktiva 

Släpp
16.12.2024 10: 47
När deltagare i varumärkesundersökningen ombads namnge en syd- eller östfinsk stad med mindre än 50 000 invånare fick Imatra flest omnämnanden.

Imatra är fortfarande den mest kända staden med mindre än 50 000 invånare. Saken framgår av den varumärkesundersökning som publicerades i höstas. 

I undersökningen ombads respondenterna att nämna tre städer i södra och östra Finland med mindre än 50 000 invånare. Imatra nämndes oftast i svaren: 16 % av de tillfrågade angav Imatra som en av de tre städerna.  

— Det spontana erkännandet av staden Imatra är fortfarande det bästa i sin målgrupp, och det är särskilt positivt att den också har vuxit sedan 2022, konstaterar VD:n för Imatra Base Camp Oy Jukka Aallikko. 

År 2022 var siffran 12 %. 

Fredrikshamn fick näst flest (10 %) omnämnanden. 

Imatrankoski är fortfarande det mest intressanta resmålet 

Respondenternas bilder av Imatra är positiva eller neutrala. 

En tredjedel av de tillfrågade (32 %) hade en positiv inställning till Imatra. Imatra beskrevs bland annat som en vacker, fridfull och somrig stad. Mer än hälften (57 %) av de tillfrågade hade en neutral bild av Imatra.  

Bilden av äldre svarande var mer positiv än hos unga svarande. Unga människor har dock en mer positiv inställning än föräldrar till Imatras anställningssituation och serviceutbud. 

Bland 18-44-åringar hade bilden av Imatra förbättrats mest i förhållande till naturens renlighet och skönhet, samt boendeytor och evenemangsutbud. 

Den överlägset mest intressanta destinationen i Imatra är fortfarande Imatrankoski. Igenkännandet av Ukonniemi-området har ökat något sedan föregående mätning. 

Imatra får ett totalbetyg på 3,3/5 i undersökningen.  

Mer information: 

VD Jukka Aallikko, Imatra Base Camp Oy, jukka.aallikkoatimatra.fi (jukka[dot]aalikko[at]imatra[dot]fi), tel. 020 617 7007

 

Uppdaterad 16.12/13.52. kl. 3,3:3,5: Rättade texten till ett totalbetyg på XNUMX, inte XNUMX.

Så här studerades det 

Mentalbildsundersökningen användes för att ta reda på de mentala bilderna av Imatra hos södra och östfinska respondenter. Undersökningen genomfördes som en internetpanelundersökning i september-oktober 2024 och 969 personer svarade. 

Studien utfördes av Visitory Oy.