
Imatras nya tågstation får ett spektakulärt trätak
Imatras nya tågstation kan ses långt fram i tiden. Samtidigt signalerar det stadens engagemang för att utnyttja trä i byggandet.
─ Vi ville ha unik arkitektur och ett mycket synligt träelement som välkomnar besökare, Mitra Imatra Rakennuttaja OyVD för Lassi Nurmi berättar.
Stadens dotterbolag Mitra fungerar som byggherre i nybyggnadsprojektet.
Stomme av betong, i övrigt trä och glas
De färdiga observationsbilderna av den nya stationen är Futudesign Oys handstil.
Det efterfrågade spektakulära träelementet är ett massivt trätak i de preliminära planerna. Fastighetens stomme måste vara av betong, eftersom byggnadens stödmur ligger på en sluttning.
─ I övrigt använder vi mycket glas och äkta material. Vi ville ha enkla och tydliga material, säger Nurmi.
Inget behov av en ny formel
Den nya stationen kräver ingen planeringsprocess då fastighetens storlek minskas till ungefär hälften av nuvarande storlek. Den gamla fastigheten är 5900 kvadratmeter stor. En stor del av det har varit kontorsytor, vilket inte behövs i den nya byggnaden.
Inga fastigheter planeras för platsen för den gamla flygeln i riktning mot Tainionkoskenentie. I detta avseende förblir tomten antingen ett grönområde eller en parkeringsplats.
Utformningen av stationen kommer också att fokusera på gårdsområdets funktionalitet. Gården ska täcka behoven av framtida mobilitetslösningar och parkering, som laddplatser för elbilar.
I enlighet med stadens koldioxidneutralitetsmål kommer ett solkraftverk att byggas på tågstationens tak.
Vid planeringen av gårdsområdet strävar man också efter att det ska vara lättillgängligt till det nya vildmarks- och naturkulturmuseet.
Bygget påbörjas 2023
Bygget av den nya stationen har också gått vidare på andra håll än på ritbordet.
I mitten av januari har fastighetsbolaget till den nuvarande centrala transportstationen, som är i dåligt skick, beslutat att riva fastigheten. Saken diskuteras också nästa måndag i kommunfullmäktige. Enligt den preliminära tidsplanen ska rivningen påbörjas i början av hösten, när dubbelspårsbygget är klart. Detta rivningskontrakt kommer att läggas ut nästa sommar.
Fastigheten kommer att tömmas på företagsanvändare i slutet av april. Då börjar förberedelserna för demontering. Byggnaden kommer även fortsättningsvis att användas av tågresenärer tills den är nedmonterad, det vill säga till tidig höst. När nedmonteringen startar ska den alternativa vägen till stationsperrongen vara klar.
Bygget av den nya stationen startar våren eller försommaren 2023, då beslutsfattande, bygglov och budgivning av byggnation är klara. Kostnadsuppskattningen är cirka 5-7 miljoner euro. Det kommer att bli mer detaljerat allt eftersom byggnadsdesignen fortskrider.
Mer information:
VD Lassi Nurmi / Mitra, tel 05 235 2850, lassi gräsmitra.fi (lassi[dot]nurmi[at]mitra[dot]fi)
vs stadschef Ari Lindeman, tel 020 617 2233, ari.lindemanimatra.fi (ari[dot]lindeman[at]imatra[dot]fi)
Strategi- och administrationsdirektör Matias Hilden, tel 020 617 2200, matias.hildenimatra.fi (matias[dot]hilden[at]imatra[dot]fi)
Utkast till den nya tjänsten
- På gatuplan: imponerande trappor till plattformsnivå, stationslobby, hiss och offentliga toaletter, 3 butiksplatser och cykelförråd.
- På den andra våningen: rasterum för förare (buss + tåg) och anställda, samt IV-maskinrum.
- Till plattformen förutom hiss och trapphus finns en täckt och varm väntplats, varifrån det finns fri sikt till spåret i väntan på tåget.