Imatras centralstation öppnar den 1.10 oktober.
Stationens renoverade vänt-, lobby-, toalett- och korridorområden öppnar för turister den första oktober klockan 4.45:XNUMX.
Den officiella öppningen är planerad till slutet av oktober.
Centralstationens byggnadsservice, som dateras tillbaka till 1970-talet, har totalrenoverats.
— Arbetet går enligt schemat och kommer att vara klart i slutet av september. Ytbehandling och justeringar av byggnadsverket kommer att utföras på stationen denna månad, säger byggherren. Pasi Huoponen Från Mitra.
Den stora textskylten vid centralstationen fick förstöras på grund av sitt dåliga skick.
— En ny ljusskylt kommer att beställas och den planeras att installeras under motorhuven vid stationens ytterdörrar, säger Huoponen.
Stationen kommer att vara öppen dagligen från 4.45:21.00 till XNUMX:XNUMX. Vid andra tider kommer stationsperrongen att vara tillgänglig utifrån.
I vänthallen på stationens första våning betjänas turister av en turistinformationsskärm med digital display och broschyrer för utdelning.
Hyresförhandlingar pågår för stationens lokaler.
Trafikarrangemang efter att stationen öppnat
Taxistationen flyttar från kanten av Tainionkoskentie tillbaka till centralstationens gårdsplan den 1.10 oktober.
Hållplatserna för Imatras lokaltrafik (linjerna 21–25) ligger nära centralstationen, längs Tainionkoskentie, och hållplatserna för regionaltrafiklinjerna 100 och 101 samt Villmanstrands pendeltågslinjer 111 och 112 ligger på centralstationens gårdsplan.
Nya cykelställ och skydd kommer till stationen i höst. De kommer att installeras i slutet av oktober.
— Stationen får två cykelskydd med platser för att låsa cyklar på ramen. Dessutom kommer det att finnas cykelställ med låsfunktion under takluckan, lovar stadsingenjören. Väinö Juvakka.
Tillgänglighet har beaktats i inredningen och tematiska element har hämtats från naturen.
Inomhus- och utomhusutrymmen betonar närhet till naturen, lugn och jordnära element.
— Bland sådana element finns organiska och naturinspirerade former, autentiska material som träpanelerna i väntrummen. Temat för utrymmet förstärks också avsevärt av den tidigare färdigställda väggmålningen i väntrummet, som har temat Imatras natur och Saimensjön. Verket är en imponerande skildring av naturen som utspelar sig under ytan, säger inredningsarkitekten som designat stationens interiör. Kati Anttonen Designkontoret SIS KATI.
Inredningen inkluderar även inslag av Imatras emblematiska djur, flodhästen och harr, vilka kommer att ingå i fönstertejparna. Imatras emblematiska växt, ulpukka, kommer eventuellt att introduceras i väntrummet på första våningen.
Syftet med inredningen är också att stödja verksamheten, resekedjan och stärka barriärfri och säker förflyttning mellan utrymmen.
— Tillgänglighet spelar en absolut viktig roll på den här platsen! Till exempel har nödvändiga tillgänglighetskrav beaktats vid sittplatserna i väntrummen, till exempel vad gäller mått, färger, funktionella egenskaper och detaljer, fortsätter Anttonen.
Mer information:
utvecklare Pasi Huoponen, Mitra Imatran Rakennuttaja Oy, pasi.huoponen
mitra.fi (pasi[dot]huoponen[at]mitra[dot]fi), tel 05 235 2826
Fastighetschef Petri Nuutinen, Imatra stad, petri.nutinen
imatra.fi (petri[dot]nuutinen[at]imatra[dot]fi), tel 020 617 1200
Stadsingenjör Väinö Juvakka, Imatra stad, vano.juvakka
imatra.fi (vaino[dot]juvakka[at]imatra[dot]fi), tel 020 617 2996
inredningsarkitekt Kati Anttonen, Designkontoret SIS KATI, kati
syster.fi (kati[at]siskati[dot]fi)
Redigerad 30 september 2025 kl. 11:47: Borttagen text om öppningsceremonin i oktober.
Renovering av Imatras centralstation
Huvudentreprenören: Pallas-Rakennus Kaakkois-Suomi Oy
VVS-avtal: Saipu Oy, Villmanstrands kontor
Elektriskt arbete: Kuusitunturi Oy
Total kostnad: 5,2 miljoner euro
Renovering: 4,8 miljoner euro
Rivningsarbete: 425 000 euro
Start av renovering: juli 2024
Gradering: i slutet av september 2025
Det är en tillfällig sak…
Detta är en tillfällig lösning. Nya trafikarrangemang, busshållplatser, övergångsställen och taxifiler planeras för närvarande. :-)
Jag undrar verkligen hur...
Jag undrar verkligen hur en lokal busshållplats kan ligga i en korsning. När bussen står vid en hållplats sker svängning in på bussen direkt från vänsterfilen. Det är onödigt, och det är inte heller särskilt säkert.
Skriv en kommentar