
Att utrota mobbning är allas sak
Imatras skolor har nolltolerans mot mobbning.
Skolcentra har förklarats mobbningsfria zoner: ingen mobbning av något slag är tillåten.
Ändå förekommer mobbning.
– Det vore helt värdelöst att säga att det inte förekommer någon mobbning på Imatra. Ja, vi är mobbade. Vår uppgift är att göra allt vi kan för att mobbningen ska upphöra, utbildningschef och ungdom Minna Rovio säger.
Mobbning sker inte bara i skolan, utan även i exempelvis fritidsintressen och på sociala medier.
– Upplevelsen av mobbning är personlig för alla. Huvudregeln är att allt tas upp och ingenting underskattas, kuratorn för Koske skolcentrum Sari Rantala Exotesta uppger.
Medling och diskussion
I skolcentraler angrips mobbning enligt gemensamt överenskomna handlingsmodeller. Arbetet görs tillsammans med skolans vuxna och elevvård.
Små fall av tvister och mobbning löses med hjälp av kamratmedlingsmodellen VERSO. I modellen hjälper skolvuxna och elever utbildade till medlare parterna själva att hitta en lösning på tvisten.
Utifrån diskussionen görs en överenskommelse vars genomförande följs upp.
– Uppföljning är viktigt generellt, eftersom inlärda verksamhetsmetoder kan vara uthålliga, säger rektorn för Vuoksenniska skolcentrum Ville Laivamaa säger.
Allvarligare situationer hanteras enligt lagen om grundläggande utbildning.
Eleven och läraren deltar i pedagogiska diskussioner, vid behov även rektor och vårdnadshavare. Resultatet av diskussionerna finns nedtecknat i Wilma.
Traditionella konsekvenser som ett uppföljningstillfälle, en skriftlig varning och tillfällig uppsägning används också.
En brottsanmälan görs för olagliga handlingar.
– Mobbning uppfyller väldigt ofta egenskaperna hos ett brott. Det kan till exempel vara övergrepp, olaga hot eller nypning. I dessa fall görs en brottsanmälan, och myndigheterna är inblandade i att utreda ärendet, säger Rovio.
Förebyggande med många olika medel
För att situationer inte ska utvecklas till mobbning eller en angelägenhet för myndigheterna finns det många förebyggande rutiner som används.
Emotionell och interaktionsutbildning hålls för elever en gång i månaden, och varje skola har stödelever.
Dessutom genomförs klassspecifika anonyma undersökningar i skolcentralerna som används för att ta reda på mobbningssituationen i klasserna.
Vuxna spelar en nyckelroll. Samarbete mellan skolvuxna och vårdnadshavare är oerhört viktigt.
Allas mål är att det ska vara bra att komma till skolan.
– Det ska finnas lättillgängliga, trygga vuxna där. Det kan vi alla påverka, sammanfattar Rantala.
Information till texten har även lämnats av rektor vid Mansikkala skolcentrum Lasse Tiilikka, kurator för Eksoten Vuoksenniska skolcentrumAnu Tarhonen och chef för den operativa enheten för Eksoten Familjecentrals skolkuratortjänster Heidi Pietinen.
En gång i månaden öppnar Imatra bakgrunden till aktuella saker på denna sida. Du kan påverka vilka ämnen som tas upp. Svara på enkäten: imatra.fi/taustaslakymä
Misstänker du att ditt barn eller ungdom blir mobbad?
- Kontakta din lärare eller klasshandledare.
- Skolan hanterar misstanken enligt den verksamhetsmodell som är lämplig för situationen. Det första och viktigaste är att ta reda på vad som har hänt.
- På Imatra åtar sig alla skolcentra att följa gemensamt överenskomna verksamhetsmodeller.
- Du kan också kontakta elevvården som verkar på skolan, till exempel i ärenden som rör vänskap och olika andra problematiska situationer i skolan.
Skriv en kommentar