Kuva
-
Nuvan ensimmäisessä podcastissa olivat äänessä oikealta nuvan jäsenet Santtu Pettinen, Lassi Huuskonen ja vieraana Marko Heija

Imatran nuorisovaltuusto julkaisi ensimmäisen podcastinsa

Tiedote
4.12.2020 09:23
Podcastissa keskustellaan muun muassa moposuorasta, jonka nuva haluaisi Imatralle.

Moposuoran mahdollisena paikkana nousee esille myös toimintansa lopettanut ajoharjoittelurata Korvenkannassa.

Ennen mopoilukeskustelua lähetyksessä kerrotaan kaksivuotisen toimikautensa aloittaneen nuorisovaltuuston kuulumisia.

Keskustelijoina podcastissa ovat nuorisovaltuuston puheenjohtaja Lassi Huuskonen, nuvan jäsen Santtu Pettinen ja vieraana Imatra Motocross ry:n hallituksen puheenjohtaja Marko Heija.

Podcastin teko on kokeilu, jota on tarkoitus jatkaa nuorisovaltuuston voimin aina kun aihetta tulee.
 

Kuuntele Nuva Imatra Podcast

Podcastin tekstivastine on alla olevassa lisätietolaatikossa

 

Lisätietoja:

Lassi Huuskonen, nuorisovaltuuston puheenjohtaja, imatra.nuvaatgmail.com (imatra[dot]nuva[at]gmail[dot]com)

Heikki Laine, viestintäasiantuntija, heikki.laineatimatra.fi (heikki[dot]laine[at]imatra[dot]fi), 020-617 2321

Podcastin tekstivastine

Lassi: Tervetuloa Nuva podcastiin. Minä olen Lassi Huuskonen Imatran nuorisovaltuuston puheenjohtaja. Ja minä olen Santtu Pettinen, nuorisovaltuuston edustaja. 
Lassi: Tänään podcastissa käsitellään Imatran nuorisovaltuuston kahden vuoden tulevaa toimikautta, moposuoraa ja Imatran kaupunginvaltuusto on myöntänyt 70 000 euron lisärahaa Imatran nuorisotoiminnalle. Nyt on ensi kertaa kahden vuoden toimikausi.  Kausi lähti silleen että kaikissa koulukeskuksissa oli vaalit ja vaaleihin voi osallistua kuka vaan ja edustajat valittiin äänimäärien perusteella.
Lassi: Santtu minkälaiset vaalit teillä oli siellä Sampolla ja miten vaalit meni? 
Santtu: Ammattikoulussa ei järjestetty vaaleja tai vaaleja oltiin järjestämässä mutta neljäs halukas jättäytyi pois.  Jokaisesta koulukeskuksesta tulee kolme edustajaa nuorisovaltuuston niin Sampola ei ollut enää jäljellä kuin 3 edustajaa ja he kaikki pääsivät nuorisovaltuustoon.
Lassi: Mansikkalan koulukeskuksesta meiltä tuli ehdolle aika paljon tuota nuorisovaltuuston halukkaita ja äänestäjätkin oli semi paljon ja sitten koulukeskuksesta valittiin kanssa 3 ehdokasta. Kisa oli niin sanotusti tiukkaa meillä siellä tuli aika tasapisteitä ja tuota sitten päätettiin vielä varaehdokkaat siihen perään, kun meillä oli niitä niin paljon niitä ehdokkaita.
Lassi: Nuorisovaltuustolla on kokouksia kerran kuukaudessa ja kokoukset pidetään nyt tällä toimikaudella ilmeisesti Mansikkalan koulukeskuksessa lukion tiloissa ja kokouksissa noudatetaan siis esityslistaa ja kokouksia johtaa puheenjohtaja.
Santtu: Kokouksessa yleensä annetaan meidän lausuntoja vaikka kaavahakemuksiin tai johonki nuorisohankkeisiin tai vastaavia suunnitellaan hankkeita miten me voitaisiin toteuttaa niitä ja sitten tarvittaessa viedä asiaa kaupunginvaltuustoon tai johonkin lautakuntaan missä sitä voidaan joutua käsittelemään.
Lassi: Nuorisovaltuusto meni 2 vuoden toimi kauteen 
Santtu: 2 vuoden toimikaudesta koska et sit se ryhmä joka sen nuorisovaltuustossa päättää asioista kerkeä tutustua paljon enemmän ja ryhmäytymään enemmän, että kaikki uskaltaisi tuoda oman mielipiteensä esiin ettei kenenkään is niin sanottu kuulumattomia.
Lassi: Nimenomaan se joukkuehenki säilyis siinä ryhmässä.
Santtu: Tarkoituksena olisi myös että voitas tiedottaa ihmisille ja informoida ihmisiä paremmin siitä että nuorisovaltuusto olemassa ja se kokoontuu aktiivisesti säännöllisin väliajoin ja päättää asioista ja heille voisi tuoda asioita käsitellyyn. 
Lassi: Nuvan kokouksista aloitetaan aktiivinen somepostaaminen tässä lähiaikoina.
Santtu: Ja Imatran nuorisovaltuuston somet löytyy osoitteesta imatra.fi/nuva
Lassi: Suunnitelmissa nuvalla on että nuorisovaltuusto lähtisi ajamaan lanitapahtumaa ja moposuoraa. Lanitapahtuma tultaisiin hyvin varmasti pitämään tuossa uudessa Mansikkalan koulukeskuksessa ja sinne saisi ottaa omat tietokoneet mukaan ja siellä pelattaisiin sitten myötä myötä ja siellä olisi jotain tällaisia putiikkeja ja varmasti joku tällainen isompi peli. Esimerkiksi Trail Blazers jos voisi meitä helppiä ja vaikka sponsoroida tapahtumaa ja Imatran kaupungilta jos saataisiin pelikoneita sinne yms.
Santtu: Uudella koulukeskuksella voisi olla sopivimmat tilat tällä hetkellä että voitas tämmöinen lanitapahtuma järjestää ja voisi olla jonkun näköistä ja muotoista kisailua siellä lanitapahtumassa.  Vois kaveriporukat tehdä omia joukkoja tai kisailla eri peleissä ja se kestäisi jonkun viikonlopun.  Alkais vaikka torstaina ja loppuu sunnuntaina. 
Lassi: Kolme neljä päivää. Jos jostain syystä salista saisi eristettyä sellaisen nukkumatila mihin sitten esimerkiksi makuupatjat yms.
Santtu: Tai mahdollisesti luokkatila tai johonkin missä olisi ei ole ihan sen melun keskellä mutta pystyisi nukkumaan ja siellä olisi pukuhuoneet ja suihkut jotta voisi käydä peseytymässä ja huolehtimassa hygieniasta jos ei halua käydä kotona 
Lassi Myös tämmöinen eduskuntavierailu on suunnitteilla ja sitä katsellaan sitten koronatilanteen ja maailman tilanteen mukaan.
Lassi: Sitten kaupunginvaltuusto on myöntänyt 70 000€ rahaa nuorisotoimintaan. Sitä lähettäis sit 2021 vuonna käyttämään esimerkiksi syrjäytymistä ehkäisemiseen ja nuorten omaehtoisen toiminnan tukemiseen
Santtu: Nuorilla vahvat pikkujoulut tulossa, heh heh!
Santtu: Me ollaan siis menossa nuorisotoimen kanssa suunnittelemaan että mihin me voitaisiin käyttää tämä 70 000 € niin.
Lassi: itseasiassa tällä viikolla. Mitäs me otetaan täältä tilaisuudelta? 
Santtu: että saadaan hyviä ideoita nuorilta, nuorisovaltuustolta ja ketä kaikkia sinne nyt kutsuttu paikalle. Nuorisotoimi voisi kertoa oman mielipiteensä. Me voitas siihen kommentoida että mitä mieltä me ollaan.
Lassi:  Jos moposuoraan suoraan saadaan sponsoreita niin sehän tarkoittaa sitä että luultavasti siihen ei tarvitse välttämättä käyttää niin niin paljon rahaa tai mutta esimerkiksi lanitapahtumaan mun mielestä voisi laittaa rahaa ja kysyä peliseuroja sponsoriksi tai jotain tällaista. Ja juuri siihen että saadaan tilat tuolta noin ja nettiyhteydet. Mun mielestä siihen voisi laittaa sitä 70 tonnia.
Santtu: Joo ja sitten voitaisiin kysyä teiltä sitten kaikkia tämmösiä että kuka voisi tarjota tällaisia nettiyhteyksiä tällaiseen lanitapahtumaan ja rahoitusta muutenkin tähän tapahtumaan. Uskon että mä saan siihen moposuoraan tosi paljon sponsoreita että meillä ei me siitä 70 tonnin budjetista niin paljon rahaa siihen moposuoraan vaan sitä voitaisiin käyttää enemmän lanitapahtumaan ja johonkin muuhun nuorisohankkeeseen.
Lassi: Imatran nuorisovaltuusto on lähtenyt ajamaan moposuoraa ja siitä meille tänään kertoo Marko Heija ja Santtu Pettinen. Ole hyvä Santtu.
Santtu: Kiitos joo meillä on tänään vieraana Marko Heija IMX Imatra Motocross ry:stä. Terve! Oli tänään tarkoitus keskustella mitä moposuoralla tehdään. Mikä se on. Miksi sellaista tarvitaan ja löytyykö siihen tukijoita. 
Marko: Suomessa yksi semmoinen paikka on jo tuolla Kontiolahdella ja homma toimii hyvin siellä ja Imatralle ollaan haettu sellaista ja tässä ei ole vielä saatu asioita toimimaan mutta koitetaan saaha. Miksi sellaista tänne, niin nuorille pitäisi olla semmoinen paikka jossa voi harjoitella turvallisesti mopolla ajoa sillee luvan kanssa ettei tarvitse tuon liikenteessä liikenteessä harjoitella ja ajella ja aiheuttaa vaaratilanteita.
Santtu: Olen nyt ottanut tästä asiasta jonkun verran selvää tuolta Kontiolahden puolelta ja sieltä tuli sähköpostilla vastaus ja kerrotaan mitä he ovat tämä asia tehneet. Siinä varmaan isoja kysymysmerkkejä on tällä hetkellä kuka sitten ottaa vastuun.
Marko: Joo täällä ollaan me tehty tuossa jossain vaiheessa anomus ja hakemusta Kurkvuoren teollisuusalueelle kiihdytyssuora, Kiihari nimellä ollaan puhuttu siitä. Sinne oltaisiin tehty sitä ja ihan valvonnan kanssa sai oltais tehty sitä ja suunniteltu ja meillä oli jo peräti kerhon sihteeri lupautunut siihen kerran viikkoon valvomaan tai useammankin. Sitten jos vertaan tuohon Kontiolahden vastuukysymykseen niin siellä tuli vastaus sellainen että vastuu on siinä että jos tulee asfalttiin tulee reikä tai joku tämmöinen niin kunta vastaa siitä mutta siellä on kyltit heillä. Pelastus- ja poliisiviranomaiset on käynyt sen hyväksymässä ja siellä on kyltti että ajaminen omalla vastuulla. Ja suljettu alue mutta kylläkin meille idea oli että jollain tavalla estettäisiin semmoinen kulku mitä tuolla Kontiolahdella ei ole tehty että olisi joku portti tai joku betoniporsas. 
Santtu: Kontiolahdellahan ei ole mitään turvallisuuskäytäntöä tai silleen ei ole mitään mikään estäisi muuta liikennettä menemästä sinne moposuoralle.  Imatralle joku sellainen voisi olla hyvä juttu, betoniporsaat tai tällainen ettei sinne pääse autolla ajamaan. Ja sitten tämä vastuukysymys oli että kunta vastaa moposuoran ylläpidosta ja siitä että suora pysyy kunnossa että jos sinne tulee asvalttiin just vaikka reikä ja mopoilija siihen kaatuu niin kunta olisi siitä vastuussa. Sitten jos mopoilija itse törttöilee, niin olisi itse vastuussa tästä asiasta. Onko meillä mitään muita paikkoja kuin tämä kiihdytyssuora?
Marko: Sitten on tuo Korvenkannan ajoharjoittelurata joka tos uutiset oli 24.11. että toiminta lopetetaan ja portit suljetaan. Se olisi toinen oiva paikka. Tuossa äsken soittelin, että siellä on ympäristöluvat ja kaikki. Ymmärsin, että siellä on portit, kun ne oli kerran suljettu.
Santtu: No sitten siinähän taas on se kysymys että mites meluhaitat kun siinä on asutusta kummiskin suhteellisen lähellä.
Marko: No joo se on siellä on melu- ympäristölupaa kun haetaan, niin siellähän tehdään melumittaus ja siihen en osaa käydä arvioimaan sitten kummastakaan paikasta että ennen kuin ne testit on tehty että… Meillä on tuossa Kurkvuoren Saarlammen siinä karting-radan vieressä on tuommoinen lasten crossi harjoittelualue ja siinä on mittaukset testit tehty ja kaikki on läpäisty. Tuo Korvenkanta todennäköisesti läpäisee hyvin ne, kun se on semmosessa montussa. 
Santtu: Onko sitä kuinka paljon tukijoita eri yrityksiä ja vähän moposuorahankkeeseen kysytty?
Marko: No nyt olen kysynyt 4 yritykseltä ja 4 mukaan lähti ja. Et tota veikkaan että hän saisi helposti yrityksiä ja sitten itseasiassa Imatran kaupunki tuki meitä tuommoisella 50 kuutioisella fantic-mopolla mikä ollaan hankittu. Ja mielellään haluttaisi opettaa asvaltilla ajamista eikä hiekalla.  Tällaista crossihommaa opetetaan tietysti hiekalla. Meillä olisi tähän opetukseen mopo ja sitten on tähän ajo-opetuksen tällaiset keilat ja liput, systeemit ja tarvittaisiin varusteitakin. 
Santtu: Tästä asiasta on otettu jonkun verran selvää ja siihen on jäänyt se, että kuka siitä ottaa sitten vastuun siitä asiasta että jos sitä ruvetaan viemään eteenpäin. Että ottaako yritys vai kaupunki vai mikä siitä ottaa vastuun.
Marko: Minusta tuo on erikoinen tuo vastuujuttu, että nyt täällä on Suomessa on paljon moottoriurheiluratoja, joiden toiminta on paljon rajumpaa vaarallisempaa kovempivauhtista. Puhutaan, mennään yli kolmesataa ja mopot kulkee 45 km/h. Viritetyt saattaa jos mennään suljetulla alueella niin 70 km/h. Millään näillä moottoriradoilla. Miten sen nyt sanoisi. Vastuu. Kuka sen kertoo sen vastuun että… On sattunut tuolla tietyillä radoilla pahojakin onnettomuuksia. Niin tuota siellä on vakuutukset, mutta sitten taas tämä mopohommaillu. Niin oli ajatus että omalla vastuulla.
Santtu: Niinpä. Tosiaan olisi ihan hyvä että nuorille olisi joku tällainen paikka missä voi harjoitella turvallisesti tuota ajamista ja voisi kikkailla jos sitä haluaa tehdä, suljetulla alueella niin ei sitten satu liikenteessä mitään vaaratilanteita.
Marko: Kyllä joo. Sanotaan että aina on ollut jotain mopoilua ja kikkailua liikenteessä, mutta nyt on tämmönen paikka missä harjoitellaan. Ne olisi pois sieltä liikenteessä tietyn aikaa ja sitten siellä on se etu että kun pääsee harjoittelemaan, niin oppii sitä, että se vahinko ei käy liikenteessä.
Lassi: Jos siihen tiehen tulee jotain monttuja, niin kuka sen sitten maksaa tai korvaa?
Marko: No miten nyt sanoisi. Tiehen monttuja. Se Kiihari on ollut siellä niin kauan kuin minä muistan sieltä ihan omasta crossinuoruudesta asti. Siellä on käynyt hyvin moni. Siellä on käynyt esimerkiksi Euroopan nopein kiihdytyskuljettaja testaamassa pyörää kiihdytyspyörällä. Että ei siel oo niinku minun mielestä siihen asfalttiin tullut mitään että vähemmänhän se kuluu kuin maantiet.
Santtu: Oletko sinä Marko huomannut, että kritiikki näitä nuoria mopoilijoita kohtaan on kasvanut viime vuosina.
Marko: Joo. Itse asiassa kyllä olen huomannut. Että itsellä on parasta aikaa 15-vuotias mopoilija. Sitten vanhempi on 18 ja ajeli mopolla. Itse silloin reilu 35 vuotta sitten ajelin mopolla liikenteessä niin oli mopoilijoita paljon ja ajettiin liikenteen seassa. Eikä ollut ikinä mitään niin sanomista ja ongelmaa tai kukaan puuttunut mihinkään toimintaa. Mitä nyt joskus opettaja tuli sanomaan missä mopo pitää olla parkissa. Nyt olen huomannut sen että tuossa vanhempi poika kun ajelin niin ehkä jotain pientä semmoista kritiikin tynkää oli tuolla. Mutta nuorempi kun ajelee Niskalla ja Kulmilla niin sitten somesta saa lukea kaikennäköistä. Että jotenkin tuntuu että on pikkasen niinku hampaankolossa nuoret liikenteessä. Olisko senkin takia hyvä sitten tällainen paikka pojille, töille, nuorille että missä harjoitella ja ajella ja kokoontua. 
Santtu: Tämmöinen paikka ois ihan hyvä tähän että missä voisi harrastaa tätä moottoriurheilua. Sitten näitä omakohtaisia kokemuksia, että on tullut huutamaan ja on kivellä yritetty heittää ja olen saanut itsekin lukea Facebookista että mopoilija on tehnyt sitä tätä ja tuota. Mitäs Lassi? Onkos sinulla minkäänlaista kokemusta?
Lassi: No tuota kivellä on meinattu heittää pariin kertaan ja tuota on estetty ajamasta ettei pääse liikkeelle ja on sitten tuota. Ei nyt väkivaltaisesti. No, väkivaltaisesti silleen että kiviä on heitelty ja juuri koitettu ehkä päälle tulla jossain isossa joukossa kun on ollut. Suurin osa on sitä että kun vaikka konetta lämmität niin tullaan huutamaan että mene pois siitä. Että älä häiritse.
Marko: Kuulin tuosta koneen lämmityksestä että oli peräti tuolta koulupuolelta sanottu että ei saisi lämmitellä koulun pihalla siinä niin. Itse kun olen ollut moottorien kanssa tekemisissä vuodesta 76, niin varsinkin kylmillä keleillä tai miksei lämpöiselläkin niin moottoripyörä tai mopo, se pitää lämmittää ennen kun lähtee ajamaan. Se ei tee hyvää kylmiltään lähteä. Ja tuossa vielä semmoinen että viisitoistavuotias poikani oli kerran menossa käymään kaupassa tuossa Vuoksenniskalla. Siellä joku vanhempi mieshenkilö oli tosi kiivastunut ja alkoi huutaa pojalle.  Poika sanoi että hän oli ajanut ihan normaalisti kauppaan ja kaupan pihalla oli tullut isompikin sanominen siinä. Hän ihmetteli, että mitä hän on tehnyt väärin, niin tämä oli sanonut, että se sinä keulit. Tapahtui tossa tämän vuoden keväällä. Niin poika sanoi että ei hän osaa edes keulia. 
Santtu: Joo ja sitten mopoilijat kohtaa olen huomannut että tehdään jonkunnäköisiä ennakkoluuloja että yksi tekee jotain niin kaikki on sitä tällasia. 
Lassi: Kyllä ehdottomasti ja kun yleisestikin mietitään liikaa sitä että kaikki tekee jotain mitä yksi on nähty tekemässä 
Marko: Kyllä. Se olis semmoinen hyvä juttu se moposuora. Saataisiin tuolta osittain ainakin tuolta marketin ja parkkipaikan luota pois. Ja kaikki saataisiin tyytyväiseksi.
Santtu: Mitäs kun mopomiittejä on ja niitä tulee aina olemaan ja niissä on aina miittikohtainen meno, että  mitä siellä tehdään ja mistä suoralta mennään mihinkin. Ootsie Marko ikinä ollut yhdessäkään mopomiitissä mukana?
Marko: Joo itse asiassa muutamassa. Vielä kun vanhemmalla pojalla ei ollut ajokorttia ni pyysivät että lähdenkö kuskina ja mentiin katselemaan toimintaa. Itse vuodesta 76, kun olen ollut mopojen ja moottoripyörien kanssa tekemisissä, niin olin kiinnostunut siitä ja mentiin. Positiivisesti yllätyin että tuota minkälaista toimintaa että miten nuoret käyttäyty. Ei yhtään humalikasta, ei yhtään tappelua. Kolme kertaa olen käynyt tuossa parin vuoden aikana. Pojat ja tytöt siellä harjoittelee ja ovat taitavia ja sitten jossa ei ole niin taitava niin siellä muutamat oppii ja senkin takia tämmöinen moposuora että siellä pääsisi opettelemaan. Ja näistä miiteistä. Mitä olen lukenut lehdistä, niin ne vain lisääntyvät. Niitä on ympäri Suomea, ei pelkästään Imatralla. 
Lassi:  Eikö mopomiitit ole kumminkin laittomia?
Marko: No tuota. Riippuu varmaan siitä että paljonko siinä on osallistuja. Mutta tuohon kysymykseen mie heittäisin sitten taas sen moposuorakortin. Että nyt kun se olisi semmoisessa omassa paikassa moposuoralla se miitti, niin sinne pystyisi hommaamaan kokoontumisluvat ja tapahtumailmoitukset tehdään, että tämmöinen järjestään. Järjestyksenvalvojat olisi helppo hoitaa semmoisessa tietyssä paikassa.
Lassi: No järjestetäänkö Suomessa laillisia mopomiittejä? 
Santtu: Mitä minä tiedän, niin ilmeisesti Jyväskylässä on lailliset mopomiitit että siellä on omat leaderit niille miiteille. Ne johtaa niitä miittejä ja ilmeisesti on luvat kysytty niihin suoriin ja paikkoihin missä siellä ollaan. Jos tämmöinen rata tai suora tulisi niin olisiko siinä jotain maksuja vai olisiko se ilmainen kaikille nuorille?
Marko: No yhteistyössä jos se on esimerkiksi kaupungin nuorisovaltuuston kanssa ja kaupungin mailla, niin totta kai se on nuorille ilmainen. Vertauksena. Kaikki Suomen moottoriradat; cating, motocross, roadracibng ja muut. Ne on kaikki maksullisia mutta nuorelle tämmöinen paikka olisi ilmainen.
Santtu: Miten sitten Kontiolahti toimii tässä asiassa?
Marko: Mitä minä nyt ymmärrän. Se on kanssa ilmainen paikka. Siellä kunta käy kerran viikkoon tarkistaa paikat ja ne on toimittanut sinne tuoleja, kiviä ja vähän raivanneet metsää sieltä tai tienvarsia ja vähän asfalttia tehnyt. Se meidän suunnitelma oli vähän raskaampi että Kontiolahdella sinne voi autokin eksyä ja meillä oli ajatus, että portit ja betoniporsas ja sitten olisi valvoja jotenkin silleen kokonaispaketti olisi parempi mitä tämä Kontiolahden idea heillä on.
Santtu: Kiitos Marko Heija vierailusta. 
Marko: Kiitos