

1. Arvot ja toiminta-ajatus
Päiväkotimme arvot ovat avoimuus, suvaitsevaisuus ja luovuus sekä yhteistyöhön ja kestävän elämäntavan periaatteisiin sitoutuminen.
”Tutkin ja toimin lähiluonnossa ja -ympäristössä” on päiväkotimme keskeinen toimintatapa ja sisältö. Tämän lisäksi tärkeä painotusalue on liikunta. Hyödynnämme tehokkaasti päiväkotimme lähiliikuntapaikkoja.
2. Oppimiskäsitys
Oppimiskäsitys pohjautuu näkemykseemme lapsesta aktiivisena toimijana. Lapset oppivat vuorovaikutuksessa muiden ihmisten ja lähiympäristön kanssa.
Oppiminen on kokonaisvaltaista ja sitä tapahtuu kaikkialla. Siinä yhdistyvät tiedot, taidot, toiminta, tunteet, aistihavainnot, keholliset kokemukset ja ajattelu. Oppimisen lähtökohtana ovat lasten aiemmat kokemukset, heidän mielenkiinnonkohteensa ja osaamisensa. Leikki on meille keskeinen työtapa. Se edistää lapsen oppimista, kehitystä ja hyvinvointia.
3. Pedagoginen toiminta ja arviointi
Päiväkodissamme on kannustava ilmapiiri, joka rohkaisee jokaista kokeilemaan, yrittämään ja erehtymään sekä huomaamaan asioiden positiivisia puolia. Toimintamuotonamme on eheyttävä kokonaisopetus, josta käytämme nimitystä projektioppiminen. Projektioppiminen antaa lapsille mahdollisuuden vaikuttaa toimintaan ja opetukseen sekä osallistua sen arviointiin. Tavoitteenamme on edistää lapsen oppimista ja hyvinvointia sekä laaja-alaista osaamista. Suunnittelemme toiminnan siten, että lapsilla on mahdollisuus monipuolisesti kokeilla, harjoitella, opetella ja oppia uusia taitoja oppimisen eri alueilla. Lapsilla on mahdollisuus käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa opetuksen välineenä ja osana arkea. Erityisesti kiinnitämme huomiota avoimeen ja kannustavaan vuorovaikutukseen aikuisten ja lasten välillä sekä aikuisen kykyyn ja herkkyyteen tunnistaa lasten aloitteita ja tunnetiloja.
Toimintakulttuuriimme kuuluu jatkuva havainnointi ja arviointi. Pedagogista dokumentointia käytämme toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arvioinnin tukena.
Myös vanhempien havainnot lapsensa kehittymisestä, oppimisesta ja hyvinvoinnista huomioidaan toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Lapset opettelevat myös itse arvioimaan omaa oppimistaan esim. siten, että lasten työt ovat esillä päiväkodissa ja niitä tarkastellaan yhdessä ja niihin voidaan vielä jälkeen päin palata.
4. Osallisuus ja yhteisöllisyys
Pidämme tärkeänä tukea lasten kehittyviä osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja sekä oma-aloitteisuuteen kannustamista. Lasten arvostava kohtaaminen, heidän ajatustensa kuunteleminen ja aloitteisiin vastaaminen vahvistavat lasten osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja. Lapset suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat toimintaa yhdessä henkilöstön kanssa. Kannustavassa ilmapiirissä lapset ilmaisevat rohkeasti ajatuksiaan ja toiveitaan. Yhdessä iloitsemme onnistumisista ja oivalluksista.
5. Yhteistyö Virasojan päiväkodissa
Yhteistyön tavoitteena on huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen lasten terveen ja turvallisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseen. Yhteistyössä vanhempien kanssa meille on tärkeää luottamus, tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus. Viestinnässä käytämme tiedotteita, ilmoitustauluja sekä Wilma -viestintää. Lasten tuonti- ja hakutilanteet ovat luonnollinen tapa vaihtaa ajatuksia vanhempien kanssa. Huolehdimme säännöllisistä keskusteluista vanhempien kanssa. Tarvittaessa käytämme TLP-keskusteluja. Lisäksi järjestämme tarpeen mukaan kaikille avoimia vanhempainiltoja. Teemme yhteistyötä neuvolan, lastensuojelun sekä muiden terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden (Eksote) toimijoiden kesken. Muita yhteistyökumppaneita ovat mm. seurakunta, urheiluseurat ja kulttuuritoimijat.
6. Fyysinen oppimisympäristö
Päiväkotimme tilat ja materiaalit on suunniteltu toiminnallista ja elämyspohjaista oppimista varten. Tiloja käytetään joustavasti ja pienryhmätoimintaa painottaen. Lapset osallistuvat oppimisympäristöjen rakentamiseen. Oppimisympäristön muunneltavuus on tärkeää lasten ikärakenteen vaihdellessa vuosittain.
Piha on liikunnallisiin ulkotoimintoihin kannustava. Loistavat retkeily- ja metsäleikkipaikat ovat päiväkotimme vieressä, samoin urheilukenttä. Päiväkodissamme monipuoliset oppimisympäristöt tukevat lasten aktiivisuutta. Meille on tärkeää, että oppimisympäristöt antavat mahdollisuuksia leikkiin, luoviin ratkaisuihin ja tutkimiseen.