Mistä kaksoiskaupungissa on kysymys?
Kaksoiskaupungeiksi kutsutaan kaupunkeja tai kaupunkimaisia alueita, joiden läpi kulkee valtakunnanraja. Imatralla ja Svetogorskilla (entinen Enso) on pitkä yhteinen historia. Sodan jälkeen raja jakoi "Suomen Ruhriksi" kutsutun Vuoksen alkuosan Suomen ja Neuvostoliiton kesken. Raja alkoi raottua 1970-luvun alussa Svetogorskin paperitehtaan massiivisella kunnostushankkeella, jonka urakoi suomalais-venäläinen "Finstroi" - yritys. Finstroin aikaan parhaimmillaan jopa yli tuhat ihmistä kävi Imatralta päivittäin töissä Svetogorskissa. Nyt Imatra ja Svetogorsk ovat kaksoiskaupunki, jollaisia on Euroopassa muitakin. Lähin kaksoiskaupunki on Narva-Ivangorod Venäjän ja Viron rajalla.
Yhteistyö
Imatra ja Svetogorsk ovat 1990-luvulta lähtien toteuttaneet lukuisia yhteisiä EU-projekteja. Esimerkiksi 1990-luvulla Svetogorskin maanalaisia putkia ja johtoja korjattiin. Imatran rooli oli tarjota asiantuntija-apua. Rahoitus haettiin Suomen ympäristöministeriön lähialuevaroista, Venäjän kansallisista rahoista sekä EU:lta. Koulujen välillä on ollut vieraan kielen opetusta molemmin puolin sekä lukuisia opetuksen kehittämisseminaareja. Leirikoulut, rajakurssit ja oppilasvaihto ovat olleet osa yhteistyötä. Kulttuuriyhteistyössä pisin yhtenäisesti jatkunut yhteistyömuoto on kaksi kertaa vuodessa järjestetty musiikki- ja tanssitapahtuma Vuoksi-gaala, jota on pidetty sekä Imatralla että Svetogorskissa. Myös yrityksiä on haluttu houkutella hyödyntämään rajan tuomia mahdollisuuksia. Monet yritykset ovatkin asettuneet toimimaan rajan pinnassa sijaitsevaan yrityspuistoon edulliselle sijainnille EU:n ja Venäjän portille.
Imatran ja Svetogorskin kehityshankkeita
- Kansalaisyhteiskunnan vahvistumista ja rajayhteistyön vilkastamista tuettiin Step Up - Cross Border City in Action -hankkeessa. Vuoden 2014 keväälle kestäneessä hankkeessa yhteistyötä kehitettiin kulttuurin, koulutuksen, liikunnan ja nuorisotoiminnan aloilla.
- Sosiaalipalveluiden yhteistyötä kehitettiin Empowerment of Families with Children -hankkeella. Hankkeen keskiöissä olivat lapsiperheiden tukeminen rajan molemmin puolin monikulttuuristuvassa toimintaympäristössä. Hanke kesti vuoden 2014 keväälle.
- Rajalogistiikkaa Imatra ja Svetogorsk kehittivät : TWO-WAY RAILWAY CARGO TRAFFIC VIA IMATRA/SVETOGORSK BORDER-CROSSING POINT Cargo Business Network (CBN). Hanke päättyi syksyllä 2012.
City Twins Association
Euroopan Unionin jäsenmaiden ulkorajoilla sijaitsee useita kaksoiskaupunkeja, jotka ovat monissa tapauksissa lähes yhteen kasvaneita. Läheisyydestä huolimatta niiden välillä on kuitenkin kahden valtion välinen raja, mikä hankaloittaa normaalia kanssakäymistä keskellä kaupunkia ja muodostaa joskus jopa kaksi hyvin erilaista todellisuutta maantieteellisesti katsottuna samaan kaupunkiin. Kaksoiskaupunkien verkosto syntyi Imatran kaupungin vuosina 2004 - 2006 vetämän City Twins Co-operation Network -hankkeen myötä. Vuonna 2006 perustettiin "City Twins Association" (CTA). Hankkeen ja yhdistyksen toiminnan myötä kaksoiskaupunkien välinen kokemusten vaihto lisääntyi ja kaksoiskaupunkiyhteistyön parhaita käytäntöjä jaettiin. Yhdistys pyrki kehittämään jäsenkaupunkiensa yhteistyötä ja ajamaan niiden etuja eurooppalaisessa päätöksenteossa. Vuosina 2013 ja 2014 yhdistys toteutti EU-rahoitteisen nuorisovaihtohankkeen, jossa nuoret tutustuvat elämään erilaisissa kaksoiskaupungeissa ja pohtivat oman alueensa identiteettiä ja kehittämistä. Tällä hetkellä yhdistyksellä ei ole toimintaa.
Yhteistyöverkostossa ovat olleet:
- Imatra -Svetogorsk (Suomi - Venäjä)
- Narva -Ivangorod (Viro - Venäjä)
- Frankfurt (Oder) -Slubice (Saksa - Puola)
- Görliz -Zgorzelec (Saksa- Puola)
- Valka - Valga (Latvia - Viro)
- Tornio – Haaparanta (Suomi – Ruotsi)