
Jouko tiedottaa: Imatran joukkoliikenteeseen haetaan säästöjä vähentämällä linjan 23 vuoroja
Imatran kaupungin maksuosuus pienenee 100 000 euroa Lappeenrannan seudun joukkoliikenteelle vuodesta 2025, mikä tarkoittaa, että Imatran paikallisliikenteestä on säästettävä. Imatran kaupunginvaltuusto hyväksyi kaupunginhallituksen esittämät talouden tasapainotustoimenpiteet joukkoliikenteen osalta 11.11.2024.
Lappeenrannan seudun joukkoliikenne on yhdessä konsultin ja Imatran kaupungin kanssa tarkastellut Imatran joukkoliikenteeseen mahdollisia säästövaihtoehtoja, joilla saavutetaan Imatran kaupungin tavoittelemat säästöt joukkoliikenteen osalta.
Tarkastelun perusteella on arvioitu, että pienimmät vaikutukset tulevat vähentämällä Imatran paikallisliikenteen talvi- ja kesäaikatauluista linjan 23 lähtöjä Imatran joukkoliikenteen palvelutasotavoitteiden ylittävältä osuudelta. Koululaiset ja opiskelijat muodostavat suurimmat asiakasryhmät Imatran paikallisliikenteessä ja esitetyillä muutoksilla ei ole vaikutusta koululaisten ja opiskelijoiden koulumatkoihin. Oheismateriaalissa on esitetty Imatran paikallisliikenteen talvi- ja kesäaikataulut, joista talviaikataulu on voimassa 1.1.2025 alkaen. Aikatauluissa näkyvät yliviivattuina linjan 23 poistuvat vuorot.
Imatran paikallisliikenteen palvelutarjonnan vähennyksillä saadaan noin 150 000 euroa säästöä. Huomioiden, että Lappeenranta-Imatra seutuliikenteeseen kaupunkien maksuosuus on arvioitua suurempi, Imatran paikallisliikenteen säästöillä saavutetaan kokonaisuudessaan 100 000 euron säästö Imatran maksuosuuteen. Esitetyt muutokset ovat Imatran kaupungin hyväksymien joukkoliikenteen palvelutasotavoitteiden mukaiset.
Aikataulukaudet Imatralla yhteneväisiksi Lappeenrannan kanssa
Lappeenrannassa ja Imatralla on noudatettu aiemmin osittain eri aikataulukausia. Jatkossa talviaikataulukausi alkaa koulujen lukuvuosikalenterin mukaisena syyslukukauden ensimmäisenä koulupäivänä ja päättyy kevätlukukauden viimeisen kouluviikon sunnuntaina. Kesäaikataulukausi alkaa talviaikataulukauden päättymisestä seuraavana maanantaina ja päättyy edeltävänä päivänä, kun koulujen syyslukuvuoden ensimmäinen koulupäivä alkaa.
Aikataulukausien pyhäpäivinä ajetaan sunnuntain mukainen liikenne, juhannus-, joulu- ja uudenvuoden aattoa ja juhannus- ja joulupäivää lukuun ottamatta. Juhannus- ja jouluaattona ajetaan lauantain liikenne klo 13 asti, uudenvuoden aattona ajetaan perjantain mukainen liikenne ja juhannus- ja joulupäivänä ei liikennöidä lainkaan. Aikataulukausien voimassaoloaikojen ja pyhäpäivien liikenteen muutoksilla Lappeenrannan seudun joukkoliikenteen talvi- ja kesäaikataulukaudet ovat yhteneväiset.
Tarkempi ja kokonaisvaltaisempi linjastoselvitys tehdään myöhemmin. Tällöin tarkastellaan koko seudullinen joukkoliikennealue, käytettävissä olevat kaupunkien maksuosuudet sekä kaupunkien päättämät joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet.
Edellä mainitut asiat ovat Lappeenrannan seudun joukkoliikennelautakunnan käsittelyssä maanantaina 18.11.2024.
Lisätietoja:
joukkoliikennepäällikkö Terhi Koski, p. 040 651 5599, terhi.koskilappeenranta.fi (terhi[dot]koski[at]lappeenranta[dot]fi)
Tämä päätös on täysin…
Tämä päätös on täysin uusinta, ihmiset ajavat myös töihin, miten päästä Huhtasinkulassa en tienaa tarpeeksi taksilla ajamiseen.
En jotenkin suostu uskomaan,…
En jotenkin suostu uskomaan, että käytännössä runkolinjana toimivan 23:n iltavuorot olisivat Imatran tyhjimpiä busseja. Asiasta pitäisi tehdä tutkimus, minkä luulisi olevan helppoa, leimataanhan jo nytkin jokainen kyytiinnousu.
25 linjasta joutaa…
25 linjasta joutaa vähentämään sitten myös, näyttää se linja kulkevan myös aika "myöhään" viikonloppuisin.
Hyviä kommentteja edellä!…
Hyviä kommentteja edellä!
Tämä on todella absurdi päätös ja iskee moniin ihmisiin.
Autoton vuorotyöläinen ”kiittää” ja kumartaa.
On se hienoa miten tämmöinen voi olla kaupungin hyväksymän joukkoliikenteen palvelutasotavoitteen mukaista.
Ei ollenkaan eriarvoistava tai mitään.
Arkisin Meltolassa ajetaan…
Arkisin Meltolassa ajetaan pitkin päivää tyhjän puoleisia koululaisvuoroja,ja kesällä ei ollenkaan mitään vuoroja.Ei siis kannata laskea paikallisliikenteen varaan.Mutta varmasti noista koulukyyti vuoroista pystyisi karsimaan.Tämä työmatkalaisten huomiotta jättäminen idioottimaista,niin hinnoittelussa kuin vuoroissakin.Tuliko Uutisvuoksen taannoisessa jutussa liian hyviä mielipiteitä.kun nyt huononnetaan yhtä linjaa noin roimasti?ja vielä:lopetetaan ilmaisu arkisin ma-pe kun aika moni työskentelee myös vähintään lauantaisin ja se on ihan arkea.
Miten pääsevät varusmiehet…
Miten pääsevät varusmiehet sunnuntaina viikonloppulomiltaan palaamaan Immolaan? Viimeinen bussi lähtee keskusasemalta klo 15.35, johon mennessä ei junalla ole edes mahdollista päästä joka paikasta Imatralle!
Eli ensin tehdään linjoihin…
Eli ensin tehdään linjoihin pitkän ajan muutoksia, jotta asukkaat käyttävät julkista liikennettä enemmän. Kun näin sitten käy, niin vähennetään vuoroja suosituimmasta linjasta. Oikein hienoa toimintaa!
On nyt kyllä tehty…
On nyt kyllä tehty järjettömin päätös ikinä. Vaikka tämä ei vaikuta koululaisten koulu-ajankohtiin, tämä tulee vaikuttamaan kyllä vapaa-aikaan. Tämä vaikuttaa myös työssäkäyjiin jotka kulkevat linja-autolla. Aamulla kuuteen menevät eivät pääse bussilla töihin, illalla töistä kotiin menevöt eivät päöse bussilla pois. Ja jos haluat töiden jälkeen vielä kauppaan, turha toivo. Mikähän järki. Myös keskusta kuihtuu kun ei bussilla pääse enää sinnekkään iltaisin. Pitäisi muista asioista lähteä tinkimään, mutta ei joukkoliikenteestä yhtään Se ei ole vastaus.
Saatika se lippujen hintojen nosto. Auta armias. Tähän asti olin vielä suuni pitänyt tukossa, mutta ei sitä kaikkea jaksa.
Millähän perusteella on…
Millähän perusteella on päädytty juuri linjan 23 vuoroja vähentämään? Linjalla on matkustajia iltaisin ja viikonloppuisin juuri noilla vuoroilla, jotka poistetaan. Autottomat pakotetaan olemaan iltaisin kotona tai käyttämään taksia...
Kirjoita kommentti