Kuva
Aura-auto pimeässä.
KIPA auraa katuja usein yöaikaan.

Aurauskausi on käynnissä — katso tästä auraamisen periaatteet

Tiedote
8.12.2022 15:43
Katuja lähdetään auraamaan, kun lunta on satanut arkena kolme tai viikonloppuna viisi senttimetriä. Lähtökäsky tulee päivystäjältä.

Imatralla on yli 500 kilometriä katuja ja pyöräteitä. Jotta niiden auraus sujuu sujuvasti ja järjestelmällisti, tiet on jaettu kolmeen aurausluokkaan.

Ensimmäiseen luokkaan kuuluvat päätiet ja niiden varrella olevat pyörätiet. Ykkösluokan kadut on merkitty tämän linkin karttaan vihreällä.

Näitä katuja lähdetään auraamaan, jos lunta on arkipäivänä kolme senttimetriä tai viikonloppuna viisi senttimetriä.

Kakkosluokan kadut on merkitty karttaan punaisella. Ne ovat aurausjärjestyksessä toisena ja aurataan silloin, kun lunta on vähintään viisi senttimetriä.

Kolmosluokkaan (kartassa sinisellä) kuuluu iso osa asuntokaduista.

Vuoksen länsipuolesta sekä itäpuolen pääkaduista huolehtii KIPA.

—Vuoksen itäpuolen asuntokadut auraa ulkopuolinen urakoitsija, työnjohtaja Jarmo Varjus kertoo.

Ohjeet ja rahoituksen KIPA saa kaupunkikehityslautakunnalta. Lautakunta määrittää laatutason ja määrärahan. Nämä osoitetaan Mitralle, ja Mitra puolestaan ostaa palvelun KIPAlta.

Auraus pyritään aloittamaan yöllä

Lumen määrää tarkkailevat arkisin päiväaikaan töissä oleva henkilöstö. Iltaisin ja viikonloppuisin lumitilannetta seuraa päivystäjä, joka antaa aurauskoneistolle tarvittaessa myös lähtökäskyn.

Lumen määrän lisäksi tarkkaillaan lumen laatua: nuoskalumi on erilaista kuin pöllyävä pakkaslumi.

Parhaassa tilanteessa auraaminen aloitetaan aamuyöllä noin kello kahden ja kolmen välillä. Yöaikaista auraamista suositaan, sillä aurakuskien on helpompaa työskennellä tyhjillä kaduilla.

—Tavoite on myös varmistaa, että aamun työmatkaliikenne pääsisi kulkemaan auratuilla kaduilla, Varjus sanoo.

Aina yöaikaan aloittaminen ei kuitenkaan ole mahdollista.

—Joskus auraaminen on aloitettava päivällä, ja välillä lunta saattaa tulla niin paljon, että parin tunnin kuluttua katu on satanut uudestaan umpeen.

Tällaisissa tilanteissa lähtömääräys harkitaan aina tilannekohtaisesti: jäädäänkö odottamaan sakean sateen loppumista vai aurataanko osa kaduista sakeasta pyrystä huolimatta.

Malttia ja asiallista palautetta

Aina kaikki ei suju kuten suunniteltu, ja auraus voi viivästyä. Viivästyksistä ja muista ongelmista voi antaa asiallista palautetta KIPAn verkkosivuilla tai puhelimitse.

Ennen palautteen antamista kannattaa kuitenkin huomioida se, että kaupunki on jaettu yhdeksään aurausalueeseen.

Auraus aloitetaan ykkösluokasta, ja yhden alueen auraaminen voi kestää jopa 12 tuntia. Auton saapuminen omalle kotikadulle voi siis kestää.

Usein kuntalaisia harmittaa myös se, että aurakuski ei käännä auraa tonttiliittymän kohdalla vaan auraus saattaa synnyttää penkan kadun ja pihatien rajalle.

Auran kääntäminen ei kuitenkaan ongelmaa ratkaise, sillä näin tekemällä lumi siirtyy tukkimaan jotain toista paikkaa.

Tonttiliittymän auraus ja puhtaanapito kuuluu tontin haltijalle. Mikäli asukas ei pysty esimerkiksi terveyssyistä huolehtimaan aurauksesta, siihen kannattaa hankkia apua.

Lisätietoja:

Työnjohtaja Jarmo Varjus, jarmo.varjusatimatrankipa.fi (jarmo[dot]varjus[at]imatrankipa[dot]fi)

Katujen hoitoluokat ja aurausalueet 2021-2024.

Klikkaa kartta auki tästä.

Anna palautetta auraamisesta

  • KIPAn verkkosivuilla tästä linkistä
  • Kiireellisissä tilanteissa myös puhelimitse päivystysnumeroon 05 813 6630 
  • Kiireetöntä palautetta, esimerkiksi palautetta palamattomista katuvaloista tai muista ei-kiireellisistä asioista, voi antaa myös kaupungintalon asiakaspalveluun numeroon 020 617 2253