Mobiililippu PayiQ-tickets

Mobiililipun käyttö

Mobiililippu on kätevä vaihtoehto, kun matkaan pitää päästä nopeasti tai sopiva käteinen raha puuttuu. Mobiililaitteessa toimivan kerta- tai 30 vrk kausilipun saa puhelimeen vaikka bussia pysäkillä odottaessa. Voimassaoloaika alkaa heti tilauksesta.

Mobiililippusovelluksen PayiQ –tickets saa ladattua ilmaiseksi älypuhelinten sovelluskaupoista. Sovellus toimii uusimmissa Apple iOS -puhelimissa ja Android-puhelimissa. Sovelluksen käyttäminen edellyttää rekisteröitymistä ja maksutavan valitsemista. Sovelluksen kielivaihtoehdot: ovat suomi, ruotsi ja englanti.

Ostetut liput ovat heti maksun jälkeen käytettävissä puhelimellasi sovelluksen Liput-välilehdellä. Tarkista lippusi oston yhteydessä huolellisesti. Maksettuja lippuja ei vaihdeta tai makseta takaisin.

Lipun jäljellä oleva voimassaoloaika näkyy QR-koodin yläpuolella. Voit käyttää lippujasi silloinkin, kun internet-yhteys ei ole käytössä. Sovellus huolehtii tästä automaattisesti. Sinun tulee kuitenkin olla kirjautuneena sovellukseen.

Historia-välilehdeltä voit katsella aiemmin tilaamiesi lippujen tietoja. Samalla puhelimella voi tilata useamman lipun (esim. yhdessä matkustava vanhempi ja lapsi).

Aluksi myynnissä on aikuisten, lasten ja eläkeläisten kertaliput, sekä aikuisten, lasten ja nuorten 30 päivän kausikortit. Voit valita maksutavaksi  pankki- tai luottokortin (Visa, Mastercard), puhelinoperaattorin puhelinlaskun, MobilePay:n tai Svea laskutuksen (jälkilaskutettava).

Mobiililipulla voi matkustaa kaikissa Imatran paikallisliikenteen vuoroissa. Lippu ei käy Imatran alueella liikennöivissä muissa linja-autoissa.

Lippu tulee pystyä esittämään kuljettajalle aina ajoneuvoon noustessa. Kuljettaja rekisteröi mobiililipun bussissa manuaalisesti (lipussa on koodin lisäksi näkyvillä jäljellä oleva voimassaoloaika).

Matkustajan on pidettävä huoli siitä, että puhelimessa riittää virtaa koko matkan ajan. Huolehdithan, että pystyt esittämään lippusi pyydettäessä missä tahansa matkan vaiheessa.

Mobiililipun tietosuoja

ASIAKASTIEDOTE 5/2019IQ Payments Oy

Tiedote. Julkaistu: 12.11.2019, 10:23
IQ Payments Oy

Sovelluksistamme on julkaistu uudet versiot ja tässä tiedotteessa esitellään niissä olevat seuraavat uudet ominaisuudet:

  • Lipun ostaminen toiselle henkilölle
  • Kuitin avaaminen sovelluksesta
  • Pivo maksutapana
  • Liikenne- ja häiriötiedotteet

Uutta sovelluksissa

Olemme lisänneet sovelluksiin muutaman käyttäjien paljon toivoman uuden ominaisuuden. Käyttäjät ovat kovasti toivoneet, että varsinkin lapsille voisi ostaa lippuja omalla puhelimella ja lähettää lipun sitten lapsen puhelimeen. Uudessa versiossa tämä on nyt mahdollista, eikä se koske pelkästään lastenlippuja. Tämä ominaisuus on lippukohtainen ja aluksi olemme määritelleet kertaliput (sekä lasten että aikuisten) ja yhden vuorokauden voimassa olevat liput jaettaviksi toisen puhelimeen. Ominaisuus voidaan kuitenkin ottaa käyttöön muillekin lipputyypeille tarpeen vaatiessa.

 

Lipun jakaminen toimii niin, että ostaja ostaa lipun ja lähettää kertakäyttöisen lippukoodin valitsemallaan sovelluksella vastaanottajalle. Lippukoodin vastaanottaja lisää lippukoodin sovellukseen, joka antaa käyttäjälle lippukoodia vastaavan lipun. Jos ostaja ei lähetä lippua tai vastaanottaja ei ota sitä käyttöön määräajan sisällä, lippu perutaan ja maksu palautuu ostajalle automaattisesti. Lähettäjän ja vastaanottajan täytyy olla rekisteröityneitä käyttäjiä, mutta vastaanottajalla ei tarvitse olla lisättynä mitään maksutapaa omalle käyttäjätililleen. Tarkemmat ohjeet lippukoodin lähettämiseen ja koodin vastaanottamiseen löytyvät usein kysytyistä kysymyksistä. Lipun jakaminen: Opastettuna tästä linkistä.

 

Toinen asiakkaiden palautteista ilmi käynyt toive on kuitin lähetys tai tulostaminen jälkikäteen, esimerkiksi matkalaskuja varten. Kuitit on saanut tähän mennessä jälkikäteen vain ottamalla yhteyttä PayiQ:n asiakaspalveluun, mutta nyt ne löytyvät myös sovelluksesta. Ostohistoriassa näkyy 30 viimeisintä lippua ja painamalla lipun vieressä olevaa ruudukkoa pääsee valikkoon, josta voi valita kuitin avaamisen. Kuitista voi ottaa kuvakaappauksen, sen voi lähettää haluamaansa sovelluksen, tulostaa tai tallentaa puhelimeen. Usein kysytyt kysymykset-osioista löytyy myös ohjeet kuitin avaamiseen. Jos asiakas haluaa kuitin ostosta, joka ei enää näy ostohistoriassa, täytyy hänen edelleen ottaa yhteyttä tukeemme. Ohjeet kuitin tulostamiseen: Tästä linkistä.

Muita uudistuksia:

  • Sovelluksissa on mahdollista lisätä maksutavaksi Pivo. Aiemmin on ollut mahdollista ostaa bussilippuja Pivo Walletin kautta, mutta nyt liput voi maksaa Pivolla PayiQ:n sovelluksissa. Pivoa voivat käyttää maksutapana myös rekisteröitymättömät käyttäjät.
  • Lipun QR-koodin saa erikseen auki näytön yläosaan täppäämällä koodia. Tämä helpottaa lippujen koneellista luentaa.
  • Lisäksi on tehty virhekorjauksia ja näkymien parannuksia.

Yhteystiedot

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jos sinulla on kysyttävää sovellusten ominaisuuksista. Kuulemme myös mielellämme kaikenlaisia kehitys- ja parannusehdotuksia.

PayiQ asiakaspalvelu
+358 10 419 2222
tuki@payiq.net

PayiQ
Maariankatu 4 C
FIN-20100 TURKU, Finland
www.payiq.net

 

IQ Payments Oy

Related topics